Dag van de Fietshelm

Fietshelm cruciaal bij voorkomen hersenletsel na fietsongeval

Op woensdag 10 april 2024 vindt de derde editie van de landelijke Dag van de Fietshelm plaats. Het
doel van deze dag is om mensen, zowel jong als oud, bewust te maken van het belang van de fietshelm
. Ook willen we met deze dag de politiek aansporen om meer aandacht te besteden aan helmgebruik. Dit is hard nodig, omdat in 2023 maar liefst 63 procent van alle slachtoffers die op de Spoedeisende Hulp werden behandeld na een verkeersongeval fietsers waren.

Fietsen is populair en gezond, maar kan helaas ook leiden tot ongelukken. Vorig jaar werden
76.400 fietsers behandeld op de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval. Meer dan twee op de vijf van hen waren ouder dan 55 jaar, en 12 procent was tussen de 12 tot en 17 jaar oud. In 70 procent van alle gevallen was het een eenzijdig ongeval en bij bijna twee-derde van alle fietsongevallen
ontstond ernstig letsel. Ook was er in één op de zes gevallen sprake van hersenletsel. Bij 55-
plussers was dit zelfs één op de vijf.

Hoewel het aantal letselgevallen door fietsongevallen in 2023 lager was dan in 2022, blijft het probleem groot. “De trend over de afgelopen 10 jaar laat een sterke stijging van 27 procent zien”, vertelt Martijntje Bakker, directeur en bestuurder bij kenniscentrum VeiligheidNL. “Het dragen van een fietshelm kan de kans op hoofd- en hersenletsel in Nederland met respectievelijk 62 en 36 procent verlagen, waarmee het dragen van een fietshelm eigenlijk een no-brainer is om jezelf makkelijk en effectief te beschermen.”

Steeds meer aandacht voor het belang van de fietshelm

Het belang van het verminderen van hoofd- en hersenletsel na een fietsongeval en het promoten van het gebruik van fietshelmen krijgt steeds meer steun. Dit jaar sluiten BOVAG, RAI Vereniging en Verbond van Verzekeraars zich aan bij het initiatief dat door Artsen voor Veilig Fietsen, Hersenstichting, HersenStrijd fonds, VeiligheidNL, Interpolis, ANWB, Veilig Verkeer Nederland en diverse provincies werd gestart.
Ook organiseert Vlaanderen dit jaar haar eerste Dag van de Fietshelm, waardoor de beweging zich uitbreidt buiten Nederland.

Marcel Aries, neuroloog-intensivist bij het Maastricht UMC+ en initiatiefnemer van Artsen voor Veilig Fietsen, benadrukt dat de boodschap van de Dag van de Fietshelm steeds meer steun krijgt, zowel nationaal als internationaal. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zelfs een landelijke promotiestrategie voor fietshelmen bedacht. In mei 2024 zal de strategie over fietsveiligheid worden gedeeld met de Tweede Kamer. Hierin zal het stimuleren van het vrijwillig gebruik van fietshelmen een belangrijk onderdeel zijn.

De Dag van de Fietshelm
Op woensdag 10 april 2024 worden door het hele land activiteiten georganiseerd om fietsers bewust
te maken van het belang van veilig fietsen. Met deze themadag willen de
betrokken organisaties in 2030 het aantal hoofd- en hersenletsels als gevolg van een fietsongeval met