Shitty Science – Poepen voor de wetenschap

Onderzoeker Iris Sommer en haar team doen dit weekend (18 t/m 20 augustus 2023) onderzoek op Lowlands. Zij verzamelen 400 poep-samples voor het onderzoek No Guts No Glory. Dit is een studie waarin wordt onderzocht of het verbeteren van de darmgezondheid door gezonde voeding een gunstig effect heeft op vier veelvoorkomende hersenaandoeningen. Deze zijn schizofrenie-spectrum stoornissen, bipolaire stoornis, de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson. De Hersenstichting financiert het onderzoek.

Iris Sommer en Jenny Borkent zijn blij verrast dat zij hun onderzoek op Lowlands kunnen doen. Borkent: ‘Lowlands Science is dé plek om dit te onderzoeken, er zijn namelijk veel bezoekers die in wetenschap geïnteresseerd zijn en die moeten allemaal poepen tijdens het festival.’

Poep verzamelen

Het team weet heel goed hoe zij de festivalbezoekers kunnen verleiden om mee te doen aan hun onderzoek: ‘Wij bieden de bezoeker in plaats van de benauwde dixies in de poep- en plashoek, een heerlijk verblijf aan op het gouden toilet van Trump. Ze mogen alle tijd nemen op het gouden toilet om hun behoefte te doen en om een klein schepje van hun poep voor ons te verzamelen. Verder stellen we de deelnemers enkele vragen over hun persoonlijkheid en voedingsgewoontes. We verzamelen 400 poep-samples.’

Analyse

Na Lowlands worden alle gegevens geanalyseerd. Sommer: ‘In de poep gaan we de samenstelling van darmbacteriën bepalen en dat vervolgens koppelen aan persoonlijkheidseigenschappen en voeding. Die analyses doen we samen met andere experts uit het UMCG.’ In het UMCG wordt veel onderzoek gedaan naar de werking en invloed van het darmmicrobioom op de gezondheid; niet alleen op darmgezondheid, maar ook op de gezondheid van het hele lichaam en het mentaal welzijn.

De potentie van dit onderzoek moet volgens Sommer en Borkent niet onderschat worden: ‘Het biedt ons de gelegenheid om het belang van voeding en darmbacteriën te delen met een jong publiek. In 2024 zullen we de resultaten bekend maken.’

44 hersenvriendelijke recepten in ‘Voed je brein’

Een ‘hersenvriendelijk menu’, bestaat dat? Jazeker! Dit en meer vertelt prof. dr. Iris Sommer in het boek ‘Voed je brein’. Ze licht een tipje van de wetenschappelijke sluier op en geeft meteen tips hoe je dit in de praktijk kunt toepassen. In het boek staan 44 recepten. Die zijn niet alleen ontzettend gezond, maar vooral heel erg lekker en houden je hersenen in topvorm!

De opbrengst van het boek gaat naar de Hersenstichting. Dus met de aankoop steun je ook meteen de missie van de Hersenstichting: gezonde hersenen voor iedereen.