Inclusief sport en beweegaanbod

Meer geld naar toegankelijk sport- en beweegaanbod

De toekenningen van de Van der Sar Sport- en Beweegsubsidie zijn bekend. Vanuit verschillende verenigingen, organisaties en bedrijven, die zich inzetten voor het in beweging krijgen én houden van mensen met een hersenaandoening, kwamen maar liefst 47 aanvragen binnen. Daarvan zijn 19 aanvragen door de jury geselecteerd. Zij ontvangen een financiële bijdrage van de Hersenstichting om nieuw sportaanbod op te zetten of hun huidige sportaanbod te vernieuwen of te verbeteren.

Gillian Graven (Hersenstichting): “De gehonoreerde projecten zijn divers en verspreid door heel Nederland. Denk aan prikkelvriendelijke zwem-uren voor mensen met een hersenaandoening, kickboksen met NAH, maar ook meditatieve beweeglessen voor mensen met dementie. Ook kunnen er door middel van deze subsidie meer beweeginstructeurs opgeleid worden in de fitnessbranche om de doelgroep met NAH beter te kunnen begeleiden. En ondersteunen we het Nederlandse CP (Cerebrale Parese) voetbal; met de bijdrage van de Hersenstichting kunnen er nu voetbal-Interlands in België gespeeld worden door kinderen en jongeren met CP om meer ervaring op te doen.”

Bekijk hier de 19 toegekende projecten.

Waarom deze subsidie?

Bewegen is voor mensen met een hersenaandoening van groot belang. Het heeft positieve effecten op de gezondheid – zowel fysiek als mentaal – en het helpt herstel te bevorderen. Daarnaast heeft sport en beweging ook een positieve invloed op de sociale contacten en het welzijn van mensen. Ondanks deze voordelen is het voor mensen met een hersenaandoening niet vanzelfsprekend om te sporten of bewegen. Bijvoorbeeld door de vele prikkels of het gebrek aan goede begeleiding. Met deze subsidie wil de Hersenstichting een groter aanbod stimuleren van passend en toegankelijk sporten en bewegen voor mensen met een hersenaandoening.

Annemarie en Edwin van der Sar

De sport en beweegsubsidie draagt de naam van onze ambassadeurs Annemarie en Edwin van der Sar. Sinds 2021 is hun stichting gefuseerd met de Hersenstichting. Edwin en Annemarie zetten zich al jaren in voor passend sportaanbod voor mensen met een hersenaandoening zodat ze op dit gebied niet buiten de boot vallen en mee kunnen doen. Annemarie heeft in 2009 zelf ervaren hoe ingrijpend de invloed van een hersenbeschadiging kan zijn en in haar herstel heeft sport een belangrijke rol gespeeld. Edwin kreeg een maand geleden ook een hersenbloeding en werkt momenteel aan zijn herstel.