Steun onderzoek naar hersenschade na coronavirus

Vraag & antwoord: Gevolgen van corona

De medewerkers van de Infolijn beantwoorden vragen over de hersenen en (gevolgen van) hersenaandoeningen. Een voorbeeld uit de praktijk:

‘Ik heb corona gehad, maar niet in het ziekenhuis gelegen. Ik heb maanden na mijn ziekte nog steeds moeite met mijn geheugen en concentratie. Ik kan slecht tegen drukte en niet meer multitasken. Is er behandeling mogelijk voor deze klachten?’

Ja, die is er. Het is bekend dat corona kan zorgen voor longproblemen. Maar het lijkt er ook op dat corona kan zorgen voor cognitieve en emotionele problemen. Uw problemen vallen onder de cognitieve gevolgen. Cognitieve problemen, zoals geheugenproblemen, gebrek aan concentratie en vermoeidheid, zijn onzichtbaar en worden daarom regelmatig over het hoofd gezien. Zeker als mensen niet in het ziekenhuis hebben gelegen, worden deze klachten gemist.

Ga met uw klachten naar de huisarts. Deze kan een inschatting maken van de ernst van uw klachten. Bij lichte cognitieve problemen geeft een ergotherapeut vaak goed advies. Ook is het belangrijk om weer goed in conditie te komen, bijvoorbeeld met hulp van een fysiotherapeut. Als het herstel ondanks ergotherapie en fysiotherapie uitblijft of als de huisarts zwaardere cognitieve problemen vermoedt, dan kan hij of zij u verwijzen naar een revalidatiearts. Ook emotionele problemen, zoals angst en somberheid vallen onder de onzichtbare gevolgen. Daarvoor is de huisarts of praktijkondersteuner (POH-GGZ) vaak het eerste aanspreekpunt. Soms is daarna ondersteuning vanuit de GGZ nodig.

Meer informatie kun je via op thuisarts.nl en op c-support.nu.
Ook kun je onze eigen website raadplegen over de gevolgen van corona op de hersenen.

De Infolijn is op werkdagen bereikbaar van 9.00 – 14.00 uur. Bel 070-209 22 22 of mail.

Onderzoek naar invloed van corona op de hersenen

COVID-19 is een besmettelijke ziekte die wordt verspreid door het corona-virus. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat het virus ook hersenschade kan veroorzaken. Caroline van Heugten en Janneke Horn onderzoeken dat met hulp van de Hersenstichting, die zich ook grote zorgen maakt om de gevolgen van COVID-19 op de hersenen.

Om het onderzoek te bekostigen heeft de Hersenstichting een crowdfundings-actie opgezet om zo het benodigde bedrag van € 325.000 binnen te halen. Dat bedrag was na een paar weken al binnen. Bedankt!