Wat zijn de knelpunten?

Bij de Hersenstichting willen wij onzichtbare gevolgen van een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) zichtbaar maken voor zorgverleners. Voorbeelden van NAH zijn een beroerte, een hersenbloeding, hersenletsel door een val of ongeluk, maar ook zuurstofgebrek door verdrinking. Omdat het zo belangrijk is dat ook die meer onzichtbare gevolgen van hersenletsel op tijd worden herkend en behandeld.

Daarbij speelt de zorgverlener een belangrijke rol. Het vergroot namelijk het succes van de behandeling van lichamelijke klachten als de behandelaar de onzichtbare klachten van begin af aan herkent en meeneemt bij de behandeling. Daarom ondersteunen we projecten en onderzoek. Zodat elke patiënt de juiste zorg op het juiste moment krijgt.

Wat hebben we gedaan:

1. Help hulpverleners hersenletsel herkennen
    Het project helpt huisartsen om niet-aangeboren hersenletsel (NAH) beter te herkennen. Patiënten en hun naasten krijgen zo sneller de juiste zorg.
  2. Koffers voor ergotherapeuten en fysiotherapeuten
    De Hersenstichting verspreidt koffers met handige hulpmaterialen. De inhoud van de koffers is specifiek samengesteld voor ergotherapeuten en fysiotherapeuten die mensen behandelen bij hersenletsel. Het gaat om hulpmaterialen die patiënten en naasten helpen bij de zichtbare en onzichtbare gevolgen thuis.
  3. Kennistoets voor huisartsen over hoofdtrauma en slaapproblemen
    Binnen dit project wordt een online kennistoets ontwikkeld voor huisartsen. Door mee te doen aan deze toets kun je als huisarts ontdekken op welk gebied je nog extra kennis kunt opdoen met behulp van nascholing. Het doel van deze kennistoets is dat huisartsen nog beter op de hoogte zijn van de juiste behandeling van hoofdtrauma en slaapproblemen.
  4. Hype of hoop voor je hersenschudding?
    Dit onderzoek wil onafhankelijk vaststellen of een bestaande, dure behandeling (CFX) helpt bij blijvende klachten na een hersenschudding. Het zorgt voor meer kennis over deze behandeling bij hersenschudding.
  5. Minder moe na hersenschade
    Dit onderzoek wil mensen helpen die na beschadiging van de hersenen vaak moe zijn. Het gaat om mensen die een beroerte hebben gehad, of hersenschade hebben na een ongeluk. Mensen houden hun klachten bij in een app op hun smartphone, als een soort elektronisch dagboek. Daarna krijgen ze persoonlijke tips en adviezen om hiermee om te gaan.
  6. Met MAF nog meer mens
    Deze online training is ontwikkeld voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) en hun naasten. Ze leren er samen om beter om te gaan met de gevolgen van NAH. Met MAF nog meer mens helpt mensen zich beter bewust te zijn van hun situatie, deze te accepteren en de aandacht beter te leren richten op wat ze nog wél kunnen. Dit project is bekroond met de Hersenbokaal.
  7. Als je hersenen de druk niet meer aankunnen
    Dit onderzoek wil bijdragen aan het verminderen van de zwelling van de hersenen na traumatisch hersenletsel. Een deel van het afweersysteem werkt eigenlijk te hard na traumatisch hersenletsel. Door dit afweersysteem een beetje af te remmen met een medicijn, is de ontsteking in de hersenen minder. Onderzoekers kijken of hiermee de kans op latere klachten na hersenschade een stuk kleiner wordt.
  8. Meer uitzicht op herstel na een beroerte
    Dit onderzoek hoopt een medicijn te vinden dat helpt bij het herstel na een beroerte. De meeste patiënten ervaren maximaal herstel tot een jaar na hun beroerte, de behandeling stopt dan ook meestal na een jaar . De verwachting van dit onderzoek is dat de hersenen met dit medicijn ook na dat eerste jaar blijven herstellen. En dat patiënten hopelijk weer beter kunnen nadenken en zich daardoor prettiger voelen.

Passende zorg voor mensen met LBS

Deze beschrijving van passende zorg voor mensen met langdurige bewustzijnsstoornissen (LBS) is een aanzet tot een zorgstandaard. De zorgvraag en de besluitvormingsprocessen bij LBS zijn zeer complex. We kiezen voor de term ‘passende zorg’ omdat…

Waarom ondersteunen we deze activiteiten?

• Wij vinden het belangrijk dat een behandelaar in de zorg ook de onzichtbare gevolgen van hersenletsel herkent. Hierdoor verbetert de zorg voor patiënten met NAH en past deze beter bij wat zij nodig hebben. Zo voorkom je onnodig leed.
  • We ondersteunen projecten en onderzoek waarmee we meer te weten komen over onzichtbare gevolgen van hersenletsel en hoe je deze het beste behandelt. Die kennis moet ook bij de zorgverleners terecht komen, zodat zij hun behandeling kunnen verbeteren.

“Want wat je niet weet, zie je niet…”

– Ed Janssen, fysiotherapeut, Basalt Revalidatiecentrum

Samenwerkingspartners

Uitdagingen voor nu

• We steunen projecten waarbij podcasts voor huisartsen worden gemaakt. Daarin komen experts aan het woord over de onzichtbare gevolgen van beroerte en hoofdtrauma, zodat huisartsen hun patiënten nog beter kunnen helpen en doorverwijzen naar de juiste zorg.