Aan de slag

Maandag 18 april 2016. Geplaatst onder: HersenletselHersenstichting door Annet Wielemaker

De afgelopen weken ben ik als hoofd Patiëntenzorg bij de Hersenstichting bezig geweest met het aanmelden van de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel en de gebruikersversie bij het Zorginstituut. Onwillekeurig vroeg ik mijzelf af hoe we daartoe waren gekomen.

In 2011 liet de Hersenstichting een onderzoek doen onder betrokken partijen om te horen hoe het met de zorgverlening voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel gesteld was in Nederland. De bekende problemen kwamen boven drijven: achterblijvende diagnostiek, de zorgvraag van mensen komt niet bij het zorgaanbod van organisaties, cliënten worden niet erkend en er gaat veel mis als mensen van de ene instelling naar de andere gaan. Ze klinken u vast bekend in de oren.

Bij de Hersenstichting ontstond meteen een ‘aan de slag sfeer': hier moest echt iets gebeuren. Aangezien geduld niet ons sterkste punt is, dachten wij meteen aan ketenvorming, zorgen dat alle partijen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met hersenletsel goed gingen samenwerken. Maar vanuit de zorg kwam een heel ander verzoek: schrijf een zorgstandaard. Was dit nu wat we wilden? Een boek vol regeltjes hoe het moet? Dat werkt toch niet? En: hoe lang gaat dat duren? Maar we begonnen toch en gaandeweg het project werden we steeds enthousiaster.

Traumatisch hersenletsel
Enthousiast omdat zoveel mensen belangeloos wilden meewerken, zoveel partijen eindelijk met elkaar in gesprek gingen en nog beter: met de cliënt zelf het gesprek aan gingen. Partijen die nooit zo betrokken waren haakten aan. Maar er waren ook cliënten en mantelzorgers die in gesprek gingen met professionals. Er ontstond een hele beweging in het veld, en dat is prima. De keerzijde is dat wij ook beseften dat dit alles een lang traject gaat worden, willen we het echt goed doen. Inmiddels wordt er in verschillende pilotregio's in Nederland gewerkt met de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel. In zorgprogramma's worden afspraken echt vastgelegd. De vrijblijvendheid voorbij, niet meer afhankelijk van enkele enthousiaste personen, maar partijen die echt verantwoordelijk worden voor de zorg. En de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel Kinderen en jongeren komt eraan.

We staan nu langzamerhand voor een nieuwe uitdaging. De vele goede initiatieven, zorgmethoden, websites enzovoorts bundelen tot een goed te vinden geheel. Vindbaar voor cliënt en mantelzorger, en de zorgprofessional. Als we de handen ineen slaan kunnen we écht het verschil gaan maken. En ook dat gaat tijd kosten, dat beseffen we maar al te goed.

En nu? We hebben geen seconde spijt van die Zorgstandaard. We gaan verder, iets wat we alleen kunnen doen door de inzet vanuit alle betrokkenen. Een inzet die wij zeer waarderen. Is geduld dan toch een schone zaak?

Annet Wielemaker, hoofd Patiëntenzorg, Hersenstichting

Deze blog is ook gepubliceerd op Hersenz

Lees hier de vorige blog van Annet

Meer artikelen in HersenletselHersenstichting

2

Beste Isabel, bedankt voor je reactie. Het hele proces van de zorgstandaarden is te volgen op www.zorgstandaardnah.nl . Wij zullen daar wat vaker aandacht aan gaan geven!

Annet Wielemaker  |  19-04-2016 14:13 uur

waarom zit er zoveel tijd tussen uw laatste blog en nu zo weten patienten te weinig wat er gebeurt in hun belang

isabel stroeve groen  |  19-04-2016 14:01 uur

Reageer op dit artikel