Home
Actueel
Blogs
Cognitieve therapie bij slaapproblemen

Cognitieve therapie bij slaapproblemen

Vrijdag 16 maart 2018. Geplaatst onder: SlaapHersenletsel door Francis Lanen - de Haan

Heb je wel eens van automatische gedachten gehoord? Dit zijn gedachten die vanzelf in je opborrelen in een bepaalde situatie.
Nu bestaan er verschillende soorten automatische gedachten. Voor het gemak verdeel ik ze even in helpende gedachten en disfunctionele / irrationele gedachten.

 

Helpende gedachten zijn nuttig voor je en helpen je om je leven te kleuren en je levenspad op een prettige manier te lopen. Ze geven je een goed gevoel.
Disfunctionele gedachten zijn ondermijnende, negatieve gedachten of ze zijn niet (geheel) waar. Ze geven je juist een rotgevoel en daardoor kunnen ze je remmen en belemmeren in je doen en laten.
Jij kunt leren je automatische gedachten te herkennen en deze te toetsen. Zijn ze helpend of ondermijnend?

 

Stel je hebt de Slaap-ontspanningsoefeningen gedaan uit mijn vorige blog op deze site

Laat mij eens raden of je een automatische gedachten zou kunnen hebben die klinkt als:
“Ik ben niet goed in ontspannen, deze oefening zal vast ook wel weer niet lukken”.

Deze gedachte is ondermijnend. Doordat je doemdenkt bouw je al enige spanning op en wordt de kans dat je lekker gaat ontspannen kleiner.
Wat zou je ook kunnen denken op datzelfde moment?
Bijvoorbeeld:
“Ik ga deze oefening eens doen en ontdek vanzelf wat ik ervan vind en hoe ik me erna voel”.

Door deze open houding is er geen overbodige spanning en ben je meer in het moment. Je gevoel is neutraler en zonder oordeel. Je vergroot hierdoor de kans dat je de oefening gaat aanvoelen en dat hij ontspanning voor je kan brengen. Dit is helpend.

 

Een tweede automatische gedachte die je kunt tegenkomen in jezelf is die van “veel afgeleid zijn”.
Deze klinkt dan bijvoorbeeld als:
“Deze oefening lukt niet want ik ben steeds afgeleid en moet dan weer opnieuw beginnen”.

Deze gedachte kan een gevoel oproepen van ongeduld, irritatie of frustratie. Hiermee help je jezelf niet richting ontspanning of zelfs slaap.
Wat zou je ook kunnen denken op datzelfde moment?
Bijvoorbeeld:
“Ik ben nog steeds veel afgeleid doch ieder moment dat ik nu richting ontspanning oefen is er een meer dan eerst. Ook al ben ik vaak afgeleid, dan nog ben ik al veel meer tijd aan ontspanning aan het besteden dan hiervoor het geval was”.

Door het positieve stukje in je oefenervaring niet te negeren maar juist aandacht te geven kan het groeien. Al heb je maar 4 minuutjes ontspanning gevoeld, dan is dat 4 minuten meer dan voorheen! Dit is een helpende gedachte! Je bent op de goede weg!

 

Wil jij zelf eens proberen om onderstaande 3 disfunctionele gedachten te toetsen en dan om te vormen in een helpende gedachte, of een gedachte met meer waarheidsgehalte? Dus hoe je op datzelfde moment ook zou kunnen denken? In de reacties onderaan de blog kun je je inspiratie met anderen en met mij delen.

 

Voorbeelden om uit te werken van disfunctionele gedachten:

Ik moet 8 uur slapen anders ben ik morgen niks waard.
Wanneer ik in de nacht wakker word kan ik niet meer slapen.
Ik heb geen rust voordat ik alle klussen klaar heb van vandaag.

 

In mijn volgende blog geef ik dan feedback op jullie zelf bedachte, nieuwe helpende gedachten.

 

Succes!!

 

Francis
Grondlegger Slaapoefentherapie

 


Lees hier de vorige blog van Francis


Meer artikelen in SlaapHersenletsel

Reacties

3

De oefening van je vorige blog werkt goed bij mij. Het is prettig om je ledematen zwaar te voelen worden en langzaam in het matras te verdwijnen. Ik slaap nog niet altijd goed maar probeer dan bovenstaande deze helpende gedachten helpen mij idd wel om e.e.a. niet groter te maken dan het is.Oefeningen die alleen op de ademhaling gericht zijn resulteren bij mij vaak in een geforceerde ademhaling.


Masja  |  09-04-2018 20:57 uur

Beste Masja,
Jij hebt het prachtig gedaan met het uitwerken van de dysfunctionele gedachten. Wanneer je zo denkt zal de slaap makkelijker komen.
Bedankt voor je reactie👍🏼
Francis


Francis Lanen  |  30-03-2018 15:49 uur

1. Ik moet helemaal niets. Het is zoals het is en daar probeer ik het beste van te maken met behulp van deze oefeningen.

2 Wanneer ik vannacht wakker word ga ik lekker lezen en val daarna vanzelf weer in slaap.

3. Ik heb mijn beste gedaan m.b.t. het afronden van de klussen. Meer kan ik niet doen.


Masja  |  28-03-2018 14:44 uur

Reageer op dit artikel