De stofjes in ons hoofd

Woensdag 8 mei 2013. Geplaatst onder: Hersenen door Wim Kweekel

We weten allemaal dat verkopers snelle jongens zijn en dat dat niet gezegd kan worden van boekhouders. Die doen alles goed overwogen en zeer doordacht. Iets wat we meestal niet kunnen zeggen van verkopers.

Waar komen deze verschillen vandaan?

Dat niet iedereen hetzelfde is constateerde de psycholoog Jung ook al, in het begin van de vorige eeuw. Hij publiceerde in 1917 een artikel waarin hij stelde dat er verschillende gedragstypen zijn. Enerzijds door te kijken naar de mate van introvertheid of extravertheid. Sommige mensen laten het achterste van hun tong zien, anderen juist niet. Anderzijds onderscheidde Jung gevoelsmensen en mensen die zeer rationeel besluiten nemen. Combinerend onderkende hij vier typen mensen (introvert versus extravert en gevoel versus ratio).

Dit getal vier is ‘magisch' geworden. In de vorige eeuw en zelfs in deze eeuw nog zijn er vele methoden, technieken en tests ontwikkeld die gedrag van mensen interpreteren en zelfs voorspellen. Velen claimen uniek te zijn. Soms dure tests met bijpassende dure adviezen. Sinds vijftien jaar verzamel ik artikelen die te maken hebben met gedragsvoorkeuren. Deze artikelen kunnen gaan over:

• typen ouders
  • typen verkopers
  • manieren van leidinggeven
  • typen mensen in de marketing
  • succes van de verschillende typen mensen als het gaat om daten
  • typen leerstijlen

De gedragstypen hebben exotische namen als LIFO, DISC of MBTI. Maar als ik de inhoud bekijk kom ik steeds weer op de vier types van Carl Jung uit. Als zoveel mensen zich erin herkennen dan zal het artikel van Jung wel goed geweest zijn! Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook klopt!

Nu komt het mooie van hersenonderzoek. Gedrag heeft natuurlijk alles te maken met de processen die zich in ons hoofd afspelen. Processen die vaak nog heel onduidelijk zijn en die nog verder uitgezocht moeten worden. Zeker is wel dat er in ons hoofd elektrochemische processen plaatsvinden. In jip-en-janneketaal: er lopen stroompjes in de hersenen en er worden stofjes aangemaakt. Dankzij die processen kunnen we zaken onthouden, worden onze lichaamsfuncties aangestuurd, hebben we gevoelens, spreken we zaken uit en dus... wordt ons gedrag gevormd.

Maar waarom reageert een verkoper als een verkoper en een boekhouder als een boekhouder?
Managementgoeroe Daniel Pink haalt in zijn boeken en lezingen aan dat de verschillende mensen (en je raadt het nooit, hij onderkent vier typen mensen) verschillende stoffen meer of minder aanmaken.

Zo is er dopamine, dat levert een positieve emotionele reactie. Genot, extase, euforie, opgetogenheid. Dopamine staat dus voor plezier en heeft effect op onze motivatie.

Serotonine is een tegenhanger van dopamine. Als stress, zorgen en angsten slapeloze nachten tot gevolg hebben, als u te moe of te neerslachtig bent, dan kan serotonine te hulp schieten. Het bestrijdt neerslachtigheid en angst en zorgt dat u zich veilig en tevreden voelt.

In ons lichaam wordt ook testosteron aangemaakt. Dat heeft vele verschillende functies in ons lichaam en ook in onze hersenen. Een van de kenmerken van mensen die een meer dan gemiddelde aanmaak van testosteron hebben, is dat ze snel willen scoren.

Oestrogeen ten slotte heeft veel invloed op onze emoties. Mensen die meer oestrogeen aanmaken dan anderen, reageren emotioneler en zijn eerder van slag als ze bijvoorbeeld een meningsverschil hebben met iemand anders.

Kortom: gedrag heeft - naast de talrijke andere neurotransmitters en hormonen die een rol spelen - te maken met de stoffen die in meer of mindere mate in ons hoofd worden aangemaakt. En zo beginnen de psychologie en hersenonderzoek elkaar langzaam te raken!

Mooi hè?

Wim Kweekel

Meer artikelen in Hersenen

2

Ik mis een stofje in de hersenen, waardoor er bij mij overmatige prikkeling van autonome zenuwstelsel is vastgesteld, kom ik hier ooit vanaf?

Jolande valeurs  |  01-06-2019 13:04 uur

Hi Wim,

Mooi artikel met een mooie conclusie!

Goed gedaan!

Gr. Herman