In beweging

Zondag 20 september 2015. Geplaatst onder: HersenenHersenstichtingBeweging door Peter Schoof

Mensen zijn beweeglijke typjes. Eigenlijk kunnen we nooit stilzitten, moeten we iets doen. Het liefst de hele dag door. Beweging verbinden we met vooruitgang, verder komen in het leven, de toekomst realiseren. Stilzitten verbinden we met nutteloosheid, apathie, verveling. Wie kijkt naar de geschiedenis van de mens herkent gemakkelijk dit patroon.

Intussen blijken er ook nog andere redenen te zijn om te bewegen, gezondheidsredenen! Het is al langer bekend dat bewegen goed is voor je lijf. Sinds wat korter is bekend dat het ook voor de hersenen gezond is. Door bewegen ontstaan in de hersenen meer hersencellen en worden signalen tussen hersencellen beter doorgegeven. Ook leidt het tot betere doorbloeding van de hersenen. Het advies is dan ook elke dag tenminste een half uur matig intensief te bewegen.

Het feit dat we niet stilzitten hoeft nog niet te betekenen dat we gezond bewegen. Over hersenen en gezond bewegen weten we helaas lang niet alles. Over de precieze werking van beweging op de hersenen is nog veel onbekend. Zijn alle bewegingen even effectief voor de hersenen, op welke functie van het brein werkt welke beweging het beste, wat is voor hersenpatiënten de beste beweging?

Omdat bewegen zo belangrijk is voor de hersenen én je hele lijf, willen we er bij de Hersenstichting achter zien te komen hoe bewegen de hersenen beïnvloedt. Met die kennis kunnen we gezonde hersenen beter gezond houden; en zieke hersenen beter helpen ondersteunen! Binnenkort dus méér hierover.

Peter Schoof,
directeur Hersenstichting

Meer artikelen in HersenenHersenstichtingBeweging

met alle respect maar dit is een beetje te eenvoudig gezegd

gerard  |  20-09-2015 14:06 uur

wat bewegen en specifiek voor mij fietsen doet is onverklaarbaar maar zo herkenbaar.

jan boomsma  |  20-09-2015 12:20 uur

hetty jongkoen  |  20-09-2015 11:40 uur