Meer kennis nodig over gezonde hersenen

Maandag 21 juli 2014. Geplaatst onder: HersenenHersenstichting door Peter Schoof

In zijn boek Oud worden zonder het te zijn voorspelt professor Rudi Westendorp dat de mensen steeds ouder zullen worden. De baby's van nu kunnen wel 135 jaar oud worden! De wens van de meeste mensen is dat zij daarbij niet alleen lichamelijk vitaal blijven, maar vooral dat hun hersenen goed blijven werken. De Hersenstichting gaat hen daarbij de komende tijd helpen. Natuurlijk willen we hersenaandoeningen genezen, maar daarbij houdt het niet op. Als we aandoeningen kunnen voorkómen, nu al of in de toekomst, besparen we betrokkenen een hoop leed!

Maar wat zijn nu precies gezonde hersenen? Zijn daar criteria voor, richtlijnen, modellen?

Een paar jaar geleden hebben wij een onderzoek laten uitvoeren onder het Nederlandse publiek met onder andere de vraag: ‘Wat verstaat u onder vitale, gezonde hersenen?'

Een paar reacties:

• ‘Gezonde hersenen besturen het lichaam, zonder dat er bij nagedacht hoeft te worden.'
  • 'Dat je weet wat je zegt en later ook weet dat je dit gezegd hebt.'
  • 'Mijn 72 jaar oude hersenen kunnen gebruiken alsof ik 25 ben!'
  • 'Een goed geheugen.'

Stelt u zich een laddertje voor waarbij de kennis over hersenaandoeningen en de mogelijkheden om die te behandelen steeds met elke trede toeneemt. Onderaan weet je nog weinig van de ziekte of aandoening. De inspanning is er op gericht de aandoening te herkennen en te diagnosticeren. Op de trede daarboven weet je al meer en kun je je richten op herstel of compensatie van verloren gegane of aangetaste functies, op het verlichten van klachten, zodat de patiënt een betere kwaliteit van leven heeft. Op de derde trede ben je zover dat je het ziekteproces kunt vertragen en de schade kunt beperken. Bij de volgende stap kun je de oorzaak wegnemen en de schade herstellen. Tot slot heb je zoveel kennis over de ziekte of aandoening verzameld dat je de oorzaak kunt wegnemen of deze kunt blokkeren voordat de schade optreedt.

Gezonde hersenen staan dus bovenaan! Voor veel aandoeningen staan we nog pas op de onderste trede, maar gelukkig komt er toch ook steeds meer kennis over gezonde hersenen. We krijgen steeds meer aanwijzingen over hoe je de gezondheid van de hersenen kunt bevorderen en ook welke bedreigingen daarvoor zijn.

De Hersenstichting kan natuurlijk geen gezondheid garanderen, maar wel kunnen we er kennis over verzamelen en die kennis met u delen. Als we die kennis gebruiken en goed toepassen halen we misschien zelfs de 135!

Peter Schoof,
directeur Hersenstichting