Praktische adviezen over hersenen

Vrijdag 20 juni 2014. Geplaatst onder: Hersenen door Wim Kweekel

Ik ben sinds ruim twee jaar ambassadeur van de Hersenstichting. Sinds ik ambassadeur ben, hou ik een lijstje bij met relevante resultaten van hun onderzoeken. Er wordt terecht heel veel onderzoek gedaan naar de werking van onze hersenen. Enerzijds om hersenaandoeningen te verhelpen en anderzijds om deze te voorkomen. Een aantal van deze onderzoeken leveren resultaten op die we ons in het dagelijks leven ter harte kunnen nemen. Het is inmiddels een aardig lijstje dat gestaag groeit. Voorwaarde van de resultaten van de onderzoeken is dat ik het snap(!), zodat ik het na kan vertellen. Daarnaast is het uiteraard van belang dat het gedegen onderzoek is geweest.

Hier de laatste stand van mijn lijstje.

Om te beginnen. Onze hersenen slinken zo vanaf onze 21e met 1,5 tot 2 procent. Overigens zegt dit iets over de kwantiteit en niet over de kwaliteit! Het hoeft niet zo te zijn dat het volume per definitie iets zegt over het gebruik en de kwaliteit van onze hersenen (dit is onderzocht en aangetoond).
Het proces van slinken kan worden beïnvloed zodanig dat er minder slink plaats vindt en (in sommige gevallen) zelfs groei. Dat maakt sommige van deze onderzoeken dus zo interessant en relevant. Andere resultaten kunnen wel interessant zijn, maar hoeven niet relevant te zijn. Een voorbeeld daarvan is dat je je ouders goed moet kiezen. Wat een dergelijk onderzoek zegt is dat een goed stel hersenen en het blijvend goed gebruik daarvan ook afhangt van erfelijke factoren. Erg interessant voor onderzoekers en medici bij het opsporen van bepaalde aandoeningen, maar wij kunnen daar niets meer aan veranderen.

Hier volgt mijn lijstje met punten die ik tegen ben gekomen. In trefwoorden, want ze spreken voor zich. Onze hersenen kunnen we in goede conditie houden (en daarmee optimaal laten functioneren) door op het volgende punten te letten:
• Studeer en blijf nieuwe dingen leren
• Speel video-games
• Denk positief
• Lees veel
• Beweeg regelmatig
• Zorg voor ontspanning
• Slaap genoeg (in de buurt van de 8 uur per nacht)
• Doe aan hazeslaapjes
• Doe aan muziek of in ieder geval luister regelmatig naar muziek
• Geen alcohol
• Geen drugs
• Eet vooral verse groenten, fruit, granen en onverzadigde vetten
• Geen (chronische) stress

Naast deze onderzoeksresultaten geldt voor onze hersenen vooral het adagium: ‘Use it or loose it'. Gebruik je hersenen of het gaat vanzelf achteruit. En wie wil dat nou?

Wim Kweekel

Meer artikelen in Hersenen