Vormen van bewegingsstoornissen

Er bestaat niet één soort bewegingsstoornis. Het is een verzamelnaam voor allerlei verschillende soorten hersenaandoeningen. Dit zijn hele verschillende aandoeningen, maar bij al deze aandoeningen heb je problemen met bewegen.

Ziekte van Parkinson

Door de ziekte van Parkinson ga je trager en moeilijker bewegen en kun je bevende armen en benen krijgen. Parkinson ontstaat meestal bij volwassenen tussen de 50 en 70 jaar.

Ziekte van Huntington

Huntington is een erfelijke hersenaandoening waarbij de klachten steeds erger worden. Je lichaam maakt bewegingen terwijl je dat niet wilt. Ook praten en slikken kan moeilijker worden.

Dystonie

Bij dystonie krijg je vaak moeite met het bewegen van één lichaamsdeel, zoals je ogen, je nek of je arm. Dat komt door een kramp, waardoor het lichaamsdeel een andere stand krijgt dan normaal. Soms gebeurt dit bij meerdere lichaamsdelen. De kenmerken en de ernst van de klachten verschillen per persoon.

Tremor

Bij een tremor beven je handen, armen of andere lichaamsdelen. Dit beven is soms zo ernstig dat je hierdoor moeite hebt om dagelijkse dingen te doen.

Ataxie

Bij ataxie heb je niet de volledige controle over je bewegingen. Je hebt bijvoorbeeld last van trillende handen, of je hebt moeite om soepele bewegingen te maken. De oorzaak hiervan ligt in de kleine hersenen, die niet goed werken.

De Hersenstichting heeft bij het opstellen van deze tekst dankbaar gebruik gemaakt van adviezen van

• Dr. Jorrit I. Hoff, neuroloog bij St. Antonius Ziekenhuis te Utrecht

Onderzoeken naar parkinson

De ziekte van Parkinson is een ingewikkelde hersenziekte die niet te genezen is. De komende jaren zal het aantal mensen met parkinson in Nederland enorm toenemen, van ruim 50.000 patiënten nu naar 80.000 patiënten in 2040. Die groeiende groep patiënten willen we zoveel mogelijk helpen. Daarom steunt de Hersenstichting verschillende projecten om klachten van patiënten te verminderen en de behandeling van de ziekte te verbeteren.