Van der Sar Foundation Fietshelmen

Helmplicht voor elektrische fietsers en jonge fietsers?

Een verplichte fietshelm voor kinderen tot 12 jaar en voor berijders van elektrische fietsen zijn enkele aanbevelingen in een rapport van het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving, dat deze week werd gepubliceerd. De Hersenstichting hoopt dat helmgebruik op de fiets in de toekomst steeds normaler wordt.

De Hersenstichting zet zich in voor gezonde hersenen voor iedereen. We vinden het belangrijk dat mensen aan hun eigen hersengezondheid werken, bijvoorbeeld door voldoende beweging, zoals regelmatig fietsen. Bewegen verbetert je geheugen, zorgt ervoor dat je beter slaapt en vermindert stress. Daarnaast verkleint bewegen het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, depressie en parkinson. Tegelijkertijd is het belangrijk dat mensen hun hersenen beschermen tegen letsel. Zeker bij kinderen, waarvan de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn.

Een helm zorgt er niet voor dat er geen ongeval plaatsvindt, maar kan wel letsel aan het hoofd voorkomen of verminderen. De harde buitenkant van de helm zorgt er voor dat de klap over een grotere oppervlakte wordt verspreid. Hierdoor is de directe impact op de hersenen kleiner. Ook stoot de harde buitenkant scherpe voorwerpen af. De schuimlaag in de helm zorgt voor de demping, waardoor de impact op de hersenen vermindert.

Vooral jongeren stimuleren fietshelm te dragen

De Hersenstichting is voor het dragen van een helm, bij voorkeur op basis van vrijwilligheid. Het is daarbij belangrijk dat mensen – en zeker jonge kinderen – gestimuleerd worden om een helm te dragen. De Hersenstichting hoopt dat helmgebruik op de fiets in de toekomst steeds normaler wordt. Een mooi initiatief waarmee dit gestimuleerd wordt, is de samenwerking tussen de Edwin van der Sar Foundation en de ANWB, waarbij 13.000 kinderen uit de groepen 3 en 4 een gratis fietshelm ontvangen.