Hersenstichting pleit voor permanente wintertijd

Binnenkort gaat de wintertijd weer in. Dat betekent dat de klok een uur teruggezet wordt. Door het verzetten van de klok moet je biologische klok zich aanpassen, wat niet voor iedereen makkelijk is. Daarnaast is de wissel tussen zomertijd en wintertijd ongunstig voor de volksgezondheid. Daarom pleit de Hersenstichting voor een permanente wintertijd.

Het is gunstig voor de volksgezondheid als we in Nederland het hele jaar door de standaardtijd (wintertijd) instellen. Dit past namelijk het beste bij ons dag-nachtritme en verstoort onze slaap het minst. In de wintertijd(instelling) krijgen we meer ochtendlicht en in de zomer minder avondlicht. En dat is het beste voor onze biologische klok. Want veel daglicht in de ochtend zorgt voor een wakker gevoel en een goed slaap-waakritme. Uit een rapport van het RIVM uit 2018 blijkt hetzelfde: het hele jaar door dezelfde standaardtijd aanhouden in Nederland is het beste voor de volksgezondheid.

4 tips om je hersenen zo snel mogelijk te laten wennen aan de wintertijd

Lees de tips

De Hersenstichting en Slaap

In Nederland heeft 1 op de 5 mensen langdurig last van slaapproblemen. En dat terwijl slaap nu juist zo belangrijk is bij het voorkomen van hersenaandoeningen. Goede slaap zorgt ervoor dat je later minder risico loopt op ernstige hersenaandoeningen zoals depressie, een beroerte of dementie. Bovendien zit je ook nog eens veel beter in je vel als je goed slaapt. De Hersenstichting zet daarom alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. We geven voorlichting en ontwikkelen praktische tools die helpen om de slaapkwaliteit te verbeteren. Daarnaast financieren en realiseren we onderzoeken en projecten voor kwetsbare groepen. Ook brengen we het belang van slaap voor gezonde hersenen onder de aandacht van publiek en politiek. Wil je meer weten over slaap en gezonde hersenen? Kijk dan hier op de pagina slaap.

Bron RIVM