Vormen van hoofdpijn

Dit zijn 3 hoofdpijnziektes die grote gevolgen kunnen hebben voor je dagelijks leven:

Migraine

Als je migraine hebt, dan voel je een heftige pijn die meestal bonken dof kloppend is. De pijn zit vaak aan één kant van je hoofd en wordt erger als je veel beweegt. De migraine kan ervoor zorgen dat je je misselijk voelt of moet overgeven. Ook kun je erg gevoelig worden voor licht en geluiden.

Deze hoofdpijn komt in aanvallen die een paar uur tot 3 dagen kunnen duren.

De Hersenstichting ondersteunt ‘The Migraine – WHAT! Study’ van onderzoeker dr. Gisela M. Terwindt. Dit onderzoek probeert de exacte rol van hormoonschommelingen bij migraine-aanvallen bij vrouwen te achterhalen en een preventieve behandeling te vinden.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn voelt als een heftige, stekende pijn die rondom één van je ogen zit. Vaak wordt dit oog rood, het ooglid dik of gaat het oog tranen. Ook kun je een verstopte neus of juist een loopneus krijgen. De pijn is zo erg dat je niet stil kunt blijven zitten.

Clusterhoofdpijn is een van de meest heftigste vormen van pijn en wordt daarom soms ‘zelfmoordhoofdpijn’ genoemd. Deze hoofdpijn komt in aanvallen die meestal 15 minuten tot 3 uur duren. Je kunt er weken of maanden dagelijks last van hebben. Daarna kan het weer weken of maanden wegblijven.

Momenteel wordt er onderzoek gedaan naar een nieuwe methode om clusterhoofdpijn aanvallen te onderdrukken; de GONinjectie. Dit is een injectie in de achterhoofd zenuw (Greater Occipital Nerve). Deze nieuwe behandeling zou met een enkele injectie wekenlang effectief kunnen zijn. In dit onderzoek wordt bekeken of de GON-injectie een effectieve eerste keus behandeling voor clusterhoofdpijn is.

Het onderzoek wordt geleid door Dr. Rolf Fronczek van het Leiden Universiteit Medisch Centrum (LUMC).

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is een zeurende, knellende pijn die meestal aan beide zijkanten van je hoofd zit. Je kunt een beetje misselijk worden en iets gevoeliger voor licht en geluiden, maar niet zo erg als bij migraine. Meestal kun je dagelijkse dingen blijven doen, maar dit kost wel veel moeite.

Spanningshoofdpijn kan regelmatig terugkomen. Hoe vaak dit gebeurt, verschilt van persoon tot persoon. Deze hoofdpijn kan 30 minuten tot een paar dagen duren.

Andere oorzaken van hoofdpijn

Hoofdpijn kan ook een bijwerking van een bepaald medicijn zijn.

Soms is hoofdpijn een gevolg van een hersenaandoening. Als je hersenen beschadigd raken, dan kun je namelijk last krijgen van ernstige hoofdpijn. Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een hersenschudding of een beroerte.

In zeldzame gevallen kan hoofdpijn een eerste kenmerkzijn van een hersenaandoening, zoals een hersentumor of hersenvliesontsteking. Maar dit komt niet vaak voor en meestal hebben mensen dan ook andere klachten.

mensen waren in 2019 bij de huisarts bekend met hoofdpijn

van de mensen is vrouw

2x

zo vaak komt hoofdpijn voor bij vrouwen