HersenMagazine

HersenMagazine

Het HersenMagazine van de Hersenstichting bevat interessante artikelen over hersenen en hersenaandoeningen. Donateurs die € 25 of meer per jaar doneren, ontvangen viermaal per jaar dit blad in hun brievenbus.

Wilt u de volgende keer ook het HersenMagazine ontvangen? Word dan nu donateur!

U kunt het laatste nummer ook los bestellen (tegen porto- en administratiekosten): klik hier.

Recentste nummer: augustus 2016

De Hersenstichting zet zich in om alle mensen met een hersenaandoening te helpen. In het themanummer ‘Verandering' leest u over wat er gebeurt in de hersenen van iemand die verslaafd is, over stamcelonderzoek en 3MDR, een nieuwe onderzoekstechniek.

Drie onderzoekers vertellen hier hun toekomstdromen over hun eigen onderzoeksveld.

Bekijk hier de inhoud of bestel het nummer in de webwinkel.

Bekijk hier de laatste nummers

Bekijk de inhoud In het themanummer ‘Techniek' leest u over een aantal nieuwe technische toepassingen, zoals diepe hersenstimulatie en een horloge dat slaap en activiteit meet. Maar ook over laserschoenen voor parkinsonpatiënten, een gebruiksvriendelijke oplossing voor ‘bevriezen', een verschijnsel waar mensen met parkinson mee te kampen hebben.

Prof. dr. Hilleke Hulshoff Pol vertelt over The Next Step, een nieuw onderzoeksprogramma van de Hersenstichting. Het onderzoeksprogramma stimuleert wetenschappers in het laboratorium intensiever te gaan samenwerken met wetenschappers in de kliniek, zodat er nieuwe behandelingen beschikbaar komen voor met mensen met hersenaandoeningen. Prof. dr. Vanessa Evers, autoriteit in robotica, en prof. dr. Nick Ramsey, expert in Brain-Computer Interface vertellen over deze technologieën die in de gezondheidszorg worden toegepast en die bijdragen aan de verbetering van patiëntenzorg.

Bekijk nu het Donateursmagazine van november 2015

Jiska Peper onderzoekt in het Brain and Development Lab waarom het gedrag van pubers zo anders is dan dat van volwassenen. Geraldina Gaastra kijkt of kinderen met ADHD gemakkelijker te onderscheiden zijn van kinderen met autisme: is beloningsgevoeligheid de factor die het onderscheid kan maken? En Suzanne Dikker onderzocht in samenwerking met de Hersenstichting of we elkaar aardiger vinden als onze hersenen op dezelfde golflengte zitten.

Bekijk nu het Donateursmagazine van augustus 2015

Professor Erik Scherder, autoriteit op het gebied van bewegen, vertelt over wat beweging met onze hersenen doet. Onderzoeker Esther Hartman onderzoekt de relatie tussen bewegen en hersenfuncties zoals werkgeheugen en planningsvaardigheden bij (basisschool)kinderen. En Martijn Beudel heeft een verfijnde, geoptimaliseerde manier van hersenstimulatie onderzocht met een nieuw type stimulator.

Onderwerpen zijn onder andere: muziektherapie voor kinderen en jongeren met autisme, wat gebeurt er in de hersenen als we ouder worden en hoe bundelen we de krachten van de vele patientenverenigingen voor mensen met hersenaandoeningen.

Onderwerpen zijn onder andere: hersenletsel en de gevolgen, gliacellen en MS. Andere onderwerpen zijn het slaap, kinderen en NAH, orthostatishe tremor en de collecte.

Onderwerpen zijn onder andere: gedragsveranderingen na hersenletsel, therapieën bij angststoornissen, het oudere brein en het babybrein.

Onderwerpen zijn onder andere: complexiteit van hersencellen, het angelmansyndroom, hydrocefalie (oftewel waterhoofd), het geheugen en de implementatie van de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel.

Onderwerpen zijn onder andere: behandeling van depressie, een patient met hersentumor, onderzoek naar puberhersenen en alcohol, begeleiding van leerlingen met NAH die zijn vastgelopen in het onderwijs en dyscalculie bij jongeren en bij ouderen.

Onderwerpen zijn onder andere: 25 jaar Hersenstichting met aandacht voor verleden en toekomst van het hersenonderzoek.