1300 nieuwe donateurs na tv-uitzending Tijd voor MAX

Meer onderzoek mogelijk door tv-uitzending Tijd voor MAX

Maandag 30 april zond Omroep MAX, in samenwerking met de Hersenstichting, een speciale aflevering van Tijd voor MAX uit. De uitzending stond in het teken van persoonlijkheids- en gedragsveranderingen als gevolg van dementie. Naar aanleiding van deze uitzending mocht de Hersenstichting ruim 1.300 nieuwe donateurs verwelkomen. Tezamen kunnen zij dit jaar meer dan € 110.000 aan hersenonderzoek mogelijk maken.

Wij heten de nieuwe donateurs van harte welkom en danken al onze donateurs voor hun steun de afgelopen jaren!

Indrukwekkende verhalen

In de uitzending werden de ingrijpende gevolgen van dementie voor de patiënt en de omgeving in beeld gebracht. Zo zagen we 71-jarige Trudeke die klachten kreeg op haar 45ste. Haar gedrag veranderde langzaam, terwijl niemand doorhad wat zich in haar hersenen afspeelde. Tot twee keer toe werd ze opgenomen in een psychiatrische kliniek vanwege een depressie. De impact op haar gezin is groot. Afgelopen jaar werd pas duidelijk dat ze lijdt aan frontotemporale dementie.

Leonie vertelde het verhaal van haar man Egbert. Hij begon dingen te vergeten en ze dachten in eerste instantie aan een burn-out. Maar toen kreeg hij op zijn 59ste de diagnose alzheimer. Hij is op 62-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van dementie. Het leven van Egbert en Leonie hebben we in beeld gebracht, om te laten zien hoe een hersenaandoening hun leven op z’n kop heeft gezet. Bekijk hier het verhaal van Leonie en Egbert.

Belang van onderzoek naar dementie

De Hersenstichting maakt al jaren onderzoek naar dementie mogelijk. Dit kan gaan om onderzoek naar risicofactoren voor dementie, onderzoek om achter de oorzaak te komen, of onderzoek naar de behandeling van dementie. Te gast waren onder andere neuropsycholoog Erik Scherder en prof. dr. John van Swieten. Van Swieten probeert al jaren de oorzaak van verschillende vormen van dementie te ontrafelen, zodat in de toekomst een gepaste behandeling kan worden ontwikkeld.

Dr. Yolande Pijnenburg van het VUmc, deelde in de uitzending de resultaten van haar onderzoek, gefinancierd door de Hersenstichting: “Het is nog een uitdaging hoe we het gedrag van een patiënt kunnen meten. Wij weten niet hoe de patiënt vroeger was, dus voor ons is het moeilijk om gedragsverandering te bepalen. Daarom heeft de partner een grote rol in het geheel."

Uitzending gemist?

U kunt de uitzending van Tijd voor MAX hier terugkijken.

1 op de 4

Eén op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening. Deze aandoeningen hebben een enorme impact op de patiënt zelf én de omgeving. Voor de meeste hersenaandoeningen bestaan nog geen behandelingen die de aandoening vertragen of stoppen. Het zet je leven op z’n kop. Steun ook de Hersenstichting, zodat wij alles op alles kunnen zetten om gezonde hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en betere zorg voor hersenpatiënten te krijgen.