9.589 donateurs door ‘Geef om je hersenen’

Tijdens de tv-uitzending Geef om je hersenen op 27 maart 2024 vroegen we samen met Omroep MAX aandacht voor de impact van een hersenaandoening en het belang van hersenonderzoek. Mede dankzij de persoonlijke verhalen van ervaringsdeskundigen, prachtige optredens en veelbelovend onderzoek, hebben we 9.589 donateurs mogen verwelkomen! We zijn ontzettend dankbaar. Hierdoor kunnen we nóg meer hersenonderzoek mogelijk maken, zodat we hersenaandoeningen beter kunnen behandelen.

Ervaringsdeskundigen deelden hun persoonlijke verhaal en lieten zien hoe het is om te leven met een hersenaandoening. Zo ging onze ambassadeur Viggo waas ging in een revalidatiecentrum op bezoek bij jongeren met NAH, die keihard werken voor hun herstel. Trienie verliest haar man Dirk beetje bij beetje door semantische dementie. Trienie: “Ik kan hem niet loslaten… ik wil het ook niet”.

Ook zagen we in de uitzending het ingrijpende verhaal van Carla en haar gezin. Carla heeft de erfelijke ziekte van Huntington. Ook haar beide dochters blijken dit erfelijke gen te hebben. Carla: “Deze ziekte is als persoon niet te dragen. Daar moet echt een oplossing voor komen. Ik verlies mezelf en dat is heel erg moeilijk. Toen ik de meiden kreeg, wist ik niet dat ik erfelijk belast was. Anders had ik ze nooit gehad.”

Dochter Fieke ging op bezoek in het laboratorium bij onderzoeker Eric Reits, die onderzoek doet naar de ziekte van Huntington. En volgens hem is er eindelijk hoop voor mensen met het Huntington gen. “Vijf jaar geleden hadden we nog niks, maar nu is er meer perspectief op een eerste behandeling. Dat is heel veelbelovend, mogelijk ook voor veel andere hersenaandoeningen”, aldus Reits.

Dankbaar, want onderzoek blijft nodig

Meer dan 4 miljoen mensen in Nederland hebben een hersenaandoening en dat aantal neemt alleen maar toe. En de impact hiervan was tijdens de uitzending nogmaals zichtbaar en voelbaar. Die is enorm. “We zijn onze donateurs ontzettend dankbaar”, zegt directeur David Verschoor. “Voor veel aandoeningen is nog geen goede passende behandeling mogelijk. Daar moeten we onderzoek naar blijven doen! En dat kan dankzij onze donateurs.”

Heb je de uitzending gemist?

Bekijk Geef om je hersenen 2024 dan hier terug.

Doneren kan nog steeds

Tijdens de uitzending vroegen we de kijkers donateur te worden, zodat we nog meer onderzoek mogelijk kunnen maken. Je kunt nog steeds donateur worden via onderstaand formulier.