Slaap

Wakker liggen van de overgang

De overgang (menopauze) is een natuurlijk proces waar alle vrouwen doorheen gaan. De veranderingen in hormonale balans kunnen een grote negatieve invloed hebben op de mentale en fysieke gezondheid van de vrouw. Vrouwen hebben niet alleen last van bekende overgangssymptomen zoals opvliegers, ook slapeloosheid en depressie komen vaak voor.

Tijdens de overgang ervaart ongeveer de helft van de vrouwen slaapproblemen zoals problemen met inslapen, ’s nachts wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen. De slaap wordt verder verstoord door opvliegers en nachtzweten, waar zelfs vier op de vijf vrouwen ooit tijdens de overgang last van hebben. In sommige gevallen blijven de klachten ook na de overgang bestaan. Slecht slapen draagt ​​in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van depressie, diabetes en hart- en vaatziekten. En vrouwen tijdens de menopauze hebben hier een een verhoogd risico op.

Wat kun je zelf doen?

Tijdens de overgang ervaren veel vrouwen slaapklachten. Deze klachten kunnen vele vormen aannemen. Je valt bijvoorbeeld moeilijk in slaap, of wordt tijdens de nacht wakker. De oorzaken zijn vaak opvliegers, nachtelijk zweten. Er zijn ook andere redenen voor slaapproblemen. Zo kunnen de lichamelijke, psychische en hormonale veranderingen die samengaan met de overgang een grote invloed hebben op de slaapkwaliteit.

Helaas is er nog niet zoveel bekend over hoe slaapklachten tijdens de overgang verholpen kunnen worden. Wel is het extra belangrijk om te zorgen voor een goed slaapgedrag. Besteed hier dus aandacht aan. Wil je weten hoe? Kijk dan op hersenstichting.nl/slaap

Heb je ’s nachts last van opvliegers? Leg dan een laken onder je dekbed, zodat je ’s nachts het dekbed van je af kunt slaan, zonder direct in de kou te liggen.

In veel gevallen zijn de slaapklachten – hoewel natuurlijk enorm vervelend – gelukkig van tijdelijke aard. Meer weten over de overgang en de hersenen? Lees: 5 vragen over de hersenen en de overgang.

Wat doet de Hersenstichting?

Een groot deel van de vrouwen heeft tijdens en/of na de overgang last van slaapproblemen. Toch is daar maar weinig aandacht voor. De Hersenstichting vindt het belangrijk dat deze vrouwen en hun klachten erkend en herkend worden en dat er serieus aandacht wordt besteed aan het vinden van oplossingen. Om zo verergering van klachten en alle problemen die uit slechte slaap voort kunnen komen, te voorkomen.

Op dit moment is er nog maar weinig aandacht en weinig mogelijkheden voor behandeling van de klachten. Daarom draagt de Hersenstichting draagt bij aan het MenoPause Consortium. Dit onderzoeksconsortium gaat de komende jaren zoeken naar de juiste behandeling/combinatie van behandelingen. Zodat vrouwen in de overgang beter geholpen kunnen worden bij hun klachten, en ernstigere slaapproblemen en mentale problemen kunnen worden voorkomen. Als het onderzoek binnen het consortium leidt tot succesvolle resultaten, is er voor het eerst een oplossing voor deze grote groep vrouwen.

Vragen en antwoorden over slaap en de overgang