Hersenstichting: verplicht helm voor jonge keepers

Hersenstichting: verplicht helm voor jonge keepers

De Hersenstichting wil dat de KNVB jeugdkeepers verplicht een helm te dragen. We zien bij jonge keepers een grote kans op hersenschade na een botsing. Doordat de hersenen in de groei zijn, zijn deze extra kwetsbaar voor klappen op het hoofd. Bovendien is de ontwikkeling van de nekspieren tot ongeveer zestien jaar nog niet voltooid. In eerste instantie richten we ons met deze oproep op jonge keepers, omdat zij veel luchtduels aangaan. Hierdoor is het risico op een klap of een val groot.

Ingooiverbod tijdens jeugdwedstrijden

Naast het verplicht dragen van een helm, zouden sportbonden en -verenigingen nog meer kunnen doen. Uit onderzoeken blijkt dat koppen schadelijk kan zijn voor de hersenen van kinderen. In de Verenigde Staten mag koppen daarom niet meer op jeugdige leeftijd. In België is ingooien tijdens jeugdwedstrijden verboden. De Hersenstichting adviseert de KNVB ook naar dit soort innovatieve maatregelen te kijken.

Gevolgen hersenletsel

Hersenletsel veroorzaakt bij veel mensen geheugen- en concentratieproblemen, vermoeidheid en overgevoeligheid voor prikkels. Deze problemen kunnen jaren blijven duren. Ieder jaar komen gemiddeld 76.000 mensen na een sportongeval op de Eerste Hulp terecht. Daarnaast loopt volgens de Gezondheidsraad de helft van de professionele voetballers in zijn of haar carrière een hersenschudding op. Over het algemeen raadt de Hersenstichting mensen aan zich te beschermen met een helm tijdens het sporten als er een groot risico op een val of een klap op het hoofd, zoals bij skaten, wielrennen, skiën, snowboarden en keepen het geval is.