Liesbeth Boyce winnaar Hersenbokaal 2017

Liesbeth Boyce winnaar Hersenbokaal 2017

Liesbeth Boyce heeft tijdens de Publieksdag op 12 oktober de Hersenbokaal 2017 gewonnen. Zij kreeg de prijs uitgereikt van juryvoorzitter Paula Udondek. Het onderzoek van Liesbeth Boyce richt zich op de revalidatie van patiënten na een reanimatie.

Na een reanimatie heeft ongeveer 40% van de overlevenden cognitieve klachten ten gevolge van zuurstofgebrek in de hersenen tijdens het reanimeren. De gevolgen hiervan in aandacht, geheugen en executieve stoornissen zijn onzichtbaar en worden vaak gemist. De Hersenstichting vindt het belangrijk dat deze onzichtbare gevolgen worden herkend en erkend. Daarmee past het onderzoek van Liesbeth goed bij de speerpunten van de Hersenstichting.

Uitmuntende zorg

De jury stelt dat Liesbeth uitmuntende zorg verleent aan een groep mensen die met hun problemen geregeld juist buiten de zorg valt. Dit terwijl het een belangrijk onderwerp is voor de mensen die dit meegemaakt hebben: revalidatie van patiënten na een reanimatie. Daarnaast waardeert de jury de actieve rol die zij speelt bij het vertalen van haar wetenschappelijke kennis en ervaring naar zowel het professionele als het lekenpubliek.

De Hersenbokaal

Sinds 2009 reikt de Hersenstichting jaarlijks de Hersenbokaal uit. In 2017 wordt de prijs uitgereikt aan een wetenschappelijk onderzoeker die veel bereikt heeft op het gebied van hersenonderzoek in Nederland.

De Hersenbokaal is een blijk van waardering voor een wetenschapper die zich inzet voor de preventie van hersenaandoeningen, het behandelen van hersenaandoeningen, of het organiseren van de zorg voor mensen met een hersenaandoening.
Daarnaast is het van belang dat de winnaar zich inzet voor kennisoverdracht richting het algemene publiek.

De jury

Tijdens een besloten jurybijeenkomst is de winnares van de Hersenbokaal 2017 gekozen.

De jury bestond dit jaar uit:

• Paula Udondek, ambassadeur van de Hersenstichting, voorzitter
  • Herman de Haan, directeur van de Hersenstichting
  • Raoul Hennekam, voorzitter van de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR) van de Hersenstichting
  • Paulien Goossens, voorzitter van de Maatschappelijke Adviesraad (WAR) van de Hersenstichting