Radio-dj Giel Beelen werd live op de radio overprikkeld

Radio-dj Giel Beelen werd live op de radio overprikkeld

Dinsdag 4 december werd Giel Beelen live op RadioVeronica een 40 minuten lang overprikkeld met extra geluiden, licht en geuren in de studio. Hij vroeg hiermee aandacht voor de onzichtbare gevolgen van hersenletsel. Overprikkeling is één van deze gevolgen.

Giel werd 40 minuten lang bloot gesteld aan flinke lichtflitsen, oncontroleerbare geluiden en bijzondere geuren. Op die manier probeerde hij te ervaren hoe het is om overprikkeld te raken, wat mensen met hersenletsel elke dag meemaken. Tijdens de uitzending hoorde je als luisteraar dezelfde ochtendshow als altijd, maar voor Giel was het een helse manier van radio maken. Bekijk hieronder de video om te zien hoe Giel het experiment heeft ervaren.

Overprikkeling zet je leven op z'n kop

De Hersenstichting is een campagne gestart waarin aandacht wordt gevraagd voor dit onderwerp. 645.900 Nederlanders hebben hersenletsel met blijvende beperkingen. Veel van deze mensen zijn snel overprikkeld. Het zet vaak hun leven op zijn kop.

Giel Beelen sprak voor het experiment met Danny (41) die drie jaar geleden een beroerte heeft gekregen. Hij is als ambassadeur van de Hersenstichting in de campagne te zien. In de zomer van 2015 kreeg Danny een beroerte. Uit het niets, tijdens een vakantie. Zijn hersenen zijn dusdanig beschadigd dat hij nog dagelijks de gevolgen hiervan ondervindt. Werken gaat niet meer. Het grootste probleem is overprikkeling. Zijn hersenen filteren niet meer, dus al het geluid, geuren en licht komt daardoor heel hard binnen. Hij kan niet naar buiten zonder zonnebril op en oordoppen in. Gaat hij naar een feestje dan betekent dat twee dagen erna knock-out op bed. Als hij mee wil naar de voetbaltraining van zijn zoon dan moet hij eerst twintig minuten liggen.