SpeelsBrein stimuleert kwetsbare hersenen

SpeelsBrein stimuleert kwetsbare hersenen

Op vrijdag 25 mei 2018 is het nieuwe boek SpeelsBrein van klinisch neuropsychologe Marleen van der Wees gepresenteerd tijdens het symposium ‘Spel en Hersenen’. SpeelsBrein was de winnaar van de Hersenbokaal 2015 van de Hersenstichting.

Het boek geeft op een vrolijke en speelse manier voorlichting aan ouders over het stimuleren van hun jonge kind (0 tot 4 jaar) met kwetsbare hersenen, bijvoorbeeld als gevolg van traumatisch hersenletsel. Het boek, geïllustreerd met foto’s, staat vol informatie, tips en spelletjes die ouders met hun jonge kind kunnen spelen.

Verbeteren van kwaliteit van leven na hersenletsel

De Hersenbokaal is een jaarlijkse geldprijs van de Hersenstichting met als doel bij te dragen aan het duurzaam verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met een hersenaandoening. Jaarlijks lopen in Nederland 15.000 kinderen en jongeren tot 24 jaar traumatisch hersenletsel op door bijvoorbeeld een ongeluk, val of klap op het hoofd. Voor ouders van jonge kinderen na hersenletsel bestond er nog geen voorlichtingsmateriaal over hoe zij de ontwikkeling van hun kind kunnen stimuleren en ondersteunen.

De vakjury (onder leiding van juryvoorzitter Paula Udondek) kende de Hersenbokaal in 2015 toe aan het project SpeelsBrein, omdat het boek ouders praktische, concrete handvatten geeft waarmee ze direct zelf aan de slag kunnen met hun kind. De jury vond eenvoud de kracht van het project SpeelsBrein.

Neurocognitieve ontwikkeling stimuleren

Het is wetenschappelijk bewezen dat jonge kinderen het beste leren door actie of spelen met concreet materiaal. Ouders zijn de belangrijkste schakel in het herstel en de ontwikkeling van hun kind. SpeelsBrein speelt hierop in door ouders van jonge kinderen tools te geven hoe zij spelenderwijs de neurocognitieve ontwikkeling van hun jonge kind kunnen stimuleren met gewoon speelgoed dat al in huis is. De tools zijn ook goed toepasbaar bij andere kinderen met kwetsbare hersenen door andere oorzaken, zoals vroeggeboorte, cerebrale parese, hersentumor, hersenbloeding, hersenvliesontsteking of andere hersenziekten. Bovendien draagt SpeelsBrein bij aan bewustwording en kennis over de neurocognitieve ontwikkeling (zoals waarneming, aandacht en geheugen) in relatie tot hersenletsel, gedrag en leren bij jonge kinderen.

1 op de 4

Eén op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening. Deze aandoeningen hebben een enorme impact op de patiënt zelf én de omgeving. Voor de meeste hersenaandoeningen bestaan nog geen behandelingen die de aandoening vertragen of stoppen. Het zet je leven op z’n kop. Steun ook de Hersenstichting, zodat wij alles op alles kunnen zetten om gezonde hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en betere zorg voor hersenpatiënten te krijgen.

Het boek SpeelsBrein is vanaf 25 mei in de boekhandel en via Bol.com verkrijgbaar. De losse spelletjes zijn gratis downloadbaar op de website www.speelsbrein.nl.