Symposium: Meedoen in het alledaagse leven

Symposium: Meedoen thuis, op school, in werk en vrije tijd

Het lectoraat Revalidatie van De Haagse Hogeschool organiseert in samenwerking met onder andere de Hersenstichting dinsdag 25 september het symposium ‘Meedoen in het alledaagse leven’. Een dag met interessante workshops en lezingen over het zo belangrijke onderwerp: participatie van kinderen en jongvolwassenen met hersenletsel. Thuis, op school, in werk en in de vrije tijd. Deze doelgroep heeft namelijk verhoogd risico op participatieproblemen.

Vragen die deze dag centraal staan zijn bijvoorbeeld: Waarom is participatie van kinderen en jongvolwassenen met hersenletsel zo belangrijk? Wat zijn bepalende factoren voor succesvolle participatie? Welke verbeteringen zijn gewenst in zorg, onderwijs en samenleving?

Zorg na traumatisch hersenletsel

Het symposium ligt in het verlengde van verschillende onderzoeken en initiatieven, gesteund door de Hersenstichting. Wij hebben ons de afgelopen jaren hard gemaakt om de zorg na traumatisch hersenletsel, na een ongeval of klap op het hoofd, te verbeteren. We hebben onder andere de Zorgstandaard Traumatisch Hersenletsel (THL) voor kinderen en jongeren (0-25 jaar) gepresenteerd. Deze is ontwikkeld in nauwe samenwerking met patiënten, naasten en professionals.

De Hersenstichting wil door middel van de Zorgstandaard en door een bijdrage te leveren aan het symposium ‘Meedoen in het alledaagse leven’ het delen van kennis bevorderen om ervoor zorgen dat de gevolgen van hersenletsel bij de jonge patiënt en hun ouders/verzorgers herkend en erkend worden en dat zij de juiste zorg op het juiste moment krijgen.

Programma symposium

Dr. Dana Anaby van McGill University uit Montreal opent het symposium met een lezing over participatie van kinderen en jongeren met hersenletsel en de impact die het op de omgeving heeft, zoals familie en vrienden. Daarna vertelt drs. Frederike van Markus van Sophia Revalidatie over een Nederlands onderzoek naar participatie en gezinsimpact na niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Drs. Irene Renaud van Revant geeft een lezing over het belang van activiteiten en participatie bij kinderen en jongeren in het eerste halfjaar na Spoed Eisende Hulp bezoek.

Na een carrousel van good practices volgen ’s middags twee workshopsrondes met onderwerpen zoals NAH in de klas, empowerment, bewegen, werk en inkomen, en eRevalidatie. Het hele programma vindt u op de website van de Haagse Hogeschool.

Kosten en aanmelden

De kosten voor het symposium zijn € 40 per deelnemer. Het is gratis voor medewerkers van De Haagse Hogeschool, Sophia Revalidatie, Rijnlands Revalidatiecentrum en de Hersenstichting en studenten.

Meldt u aan voor het symposium en schrijf u in voor de workshops. Betaling bij inschrijving. Studenten geven bij inschrijving studentnummer en opleiding aan.

Voor wie

We organiseren dit symposium voor:
• Jongeren
• Jongvolwassenen
• Ouders
• Professionals in de zorg, welzijn en onderwijs en regionale netwerken
• Patiënten- en belangenverenigingen
• Studenten en docenten van instellingen voor MBO, HBO en WO