Toekenning van 600.000 euro aan parkinson onderzoeken

Toekenning van 600.000 euro aan parkinson onderzoeken

De Hersenstichting kent € 599.739 toe aan twee nieuwe onderzoeken die betrekking hebben op de ziekte van Parkinson. Beide onderzoeken zijn van het VUmc Amsterdam. De onderzoeken hebben gemeen dat ze binnen vijf jaar in de kliniek toegepast kunnen worden.

Lees een samenvatting van de twee onderzoeken op de pagina over het onderzoeksprogramma Snel Beter Behandelen.

11 april Wereld Parkinson Dag

Op 11 april, over twee dagen, is het Wereld Parkinson Dag. Een dag waarop aandacht wordt gevraagd voor deze ziekte. De ziekte van Parkinson is een relatief veelvoorkomende hersenaandoening. In 2016 zijn in Nederland 49.300 mensen met parkinson geregistreerd bij de huisarts. Het begint meestal op latere leeftijd (tussen 50 en 60 jaar), en treft dus vooral ouderen. Maar parkinson komt ook op jongere leeftijd voor. Zo’n 10 procent van de patiënten is jonger dan 40 jaar.

Minidoc over Janet

Een hersenaandoening, zoals de ziekte van Parkinson, zet je leven op z'n kop. De Hersenstichting maakte een minidocumentaire over Janet. Janet is 50 jaar en moeder van Alicia (11). Samen hadden ze een fijn en onbezorgd leven. Tot zeven jaar geleden bij Janet de diagnose ziekte van Parkinson werd vastgesteld. Het liefst zou ze haar kop in het zand steken, maar ze weet dat dat niet kan. Janet wil namelijk nog zo lang mogelijk voor haar dochter kunnen zorgen. Helaas is de toekomst onzeker. Bekijk of lees het verhaal over Janet en haar dochter hier.

Snel beter behandelen

De toekenningen zijn gedaan vanuit het onderzoeksprogramma Snel Beter Behandelen. Met dit programma wil de Hersenstichting door wetenschappelijk onderzoek bestaande behandelingen optimaliseren en nieuwe behandelingen ontwikkelen. Deze behandelingen moeten vervolgens binnen vijf jaar in de kliniek toegepast worden.