Ruim 19.000 collectanten gingen tussen 27 januari en 1 februari 2020 langs de deuren om geld in te zamelen voor al die mensen die te maken hebben met een hersenaandoening. Dankzij deze HersenHelden kunnen we investeren in onderzoek, zodat we hersenaandoeningen beter kunnen behandelen én in de toekomst voorkomen.

Tussenstand opbrengst collecte: € 1.511.511 (vorig jaar totaal € 1.553.810)

Laatst gewijzigd op 21 februari 2020 om 08.01 uur

Investeren in de toekomst

Het aantal Nederlanders dat een beroerte krijgt, lijdt aan dementie of de ziekte van Parkinson zal tot 2040 explosief stijgen ten opzichte van 2015. Dit constateert de Hersenstichting op basis van gegevens over hersenaandoeningen uit de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018 (VTV-2018) van het RIVM. “En dit zijn slechts drie hersenaandoeningen van de in totaal honderden die voorkomen”, zegt Merel Heimens Visser, directeur van de Hersenstichting.

Lees hier meer

“We moeten met zijn allen samenwerken om een toekomst te creëren zonder hersenaandoeningen. We blijven investeren in onderzoek, het geven van voorlichting en het verbeteren van de patiëntenzorg.”

Merel Heimens Visser, Directeur van de Hersenstichting

Uitgelicht onderzoek

• Rick Schuurman: DBS bij Parkinson

Neurochirurg Rick Schuurman, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Amsterdam, onderzoekt in zijn studie het plaatsen van diepe hersenelektroden in de hersenen bij de ziekte van Parkinson onder volledige narcose net zo goed werkt als onder plaatselijke verdoving. De ziekte van Parkinson is een hersenaandoening waarbij patiënten last krijgen van beven, traagheid en stijfheid. Vaak helpen medicijnen maar tijdelijk en ervaren patiënten gedurende de dag een wisselend effect van de medicatie. Bij deze patiënten kunnen diepe hersenelektroden worden geplaatst. Tot op heden wordt het eerste deel van de operatie uitgevoerd onder plaatselijke verdoving, waardoor de operatie zeer belastend is voor patiënten.

• Dr. ir. H. Kessels: Alzheimeronderzoek

De Hersenstichting subsidieert het Alzheimeronderzoek van prof. dr. Helmut Kessels, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Hierin wordt onderzocht hoe het natuurlijke beschermingsmechanisme van de hersenen tegen alzheimer geactiveerd kan worden in een actief lerend brein. “Wanneer we weten hoe dit proces precies werkt, kunnen we ook kijken hoe we het natuurlijke beschermingsmechanisme kunnen activeren bij mensen die in het beginstadium van Alzheimer zitten”, zegt Kessels.

Meer onderzoek

Bekijk de video waarin prof. dr. Helmut Kessels vertelt over zijn onderzoek:

• Rick van Nuland: Behandeling beroerte

Samen met de Hartstichting en ZonMw financiert de Hersenstichting het onderzoek MR CLEAN wake up and late arrival. In het onderzoek wordt gekeken of de succesvolle behandeling die mensen binnen zes uur nadat ze een beroerte hebben gehad, ook succesvol is bij patiënten die pas tussen de zes en twaalf uur behandeld kunnen worden. Door omstandigheden kan het zijn dat mensen pas zes uur na de eerste klachten van een beroete in het ziekenhuis arriveren. Als dit het geval is, zijn de richtlijnen op het moment zo opgesteld dat deze groep patiënten een andere, minder intensieve behandeling, krijgen dan de groep patiënten die binnen zes uur na de eerste klachten arriveren. De onderzoekers verwachten dat voor beide groepen de intensieve behandeling, waarbij het bloedstolsel uit het bloedvat wordt gehaald door middel van een klein slangetje, succesvol is en zoeken daar bewijs voor. Als dit het geval is dan kan een grotere groep mensen na een beroerte beter en sneller herstellen, waardoor ze minder hersenschade en minder neurologische klachten overhouden na een beroerte. Hierdoor kunnen zij in het dagelijks leven beter functioneren en ervaren ze minder zichtbare en onzichtbare gevolgen van een beroerte.

Rick Schuurman: DBS bij Parkinson

Dr. ir. H. Kessels: Alzheimeronderzoek

Meer onderzoek

Bekijk de video waarin prof. dr. Helmut Kessels vertelt over zijn onderzoek:

Rick van Nuland: Behandeling beroerte