Tips voor succesvol collecteren

• Collecteren tussen 17.00 en 20.00 uur werkt normaal gesproken het beste. Dan zijn de meeste mensen thuis. Maar collecteer liever niet na 20.00 uur.
  • Collecteren in Coronatijd kan echter ook prima overdag, als je het idee hebt dat in jouw buurt veel mensen thuis zijn.
  • Toon je collectebus en geef duidelijk aan dat je voor de Hersenstichting collecteert. Vertel je persoonlijke motivatie om te collecteren of geef aan dat je collecteert, zodat de Hersenstichting meer hersenonderzoek kan laten doen.
  • Heeft iemand geen contant geld? Vertel dan over de iDeal QR-code, de Geef SMS of verwijs naar hersenstichting.nl waar ze een donatie kunnen doen.

Veilig collecteren tijdens corona

Wij gaan er op dit moment nog steeds vanuit dat je gewoon en veilig langs de deuren kunt met je collectebus. Belangrijk daarbij is natuurlijk wel dat jij je daar ook prettig bij voelt. Jouw veiligheid en je gevoel daarover, vinden wij net zo belangrijk – zo niet belangrijker – als geld ophalen voor de Hersenstichting.

Daarom adviseren wij je om bij het collecteren de onderstaande RIVM-maatregelen altijd aan te houden:

• Ga niet de straat op als je verkoudheids- en/of griepklachten hebt.
  • Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand van de gever. Zet eventueel de collectebus op de grond en doe een flinke stap naar achteren.
  • Collecteer bij voorkeur alleen.
  • Hoest en/of nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes die je meteen in een prullenbak gooit.
  • Schud geen handen.
  • Was je handen meteen na het collecteren.

Collecteren met je persoonlijke QR-code

De QR-code op jouw collectebus is uniek. Je kunt het bedrag dat je ophaalt met deze QR-code, de volgende dag al vinden op je persoonlijke pagina. Naast het bedrag dat je met contact geld ophaalt en eventueel met je online collectebus.

In de video hieronder wordt duidelijk uitgelegd hoe makkelijk en veilig je collecteert met jouw unieke QR-code.

Waar kan ik collecteren?

Je kunt huis-aan-huis collecteren, in de omgeving waar je woont of, in overleg, ergens anders. Het is ook mogelijk om te collecteren in een winkelcentrum of op de markt. Voor overdekte winkelcentra of binnen een supermarkt is toestemming nodig van de beheerder of filiaalhouder. Dit gaat altijd in overleg met de eigenaar van de winkel en met de eigen collecteorganisator. Ook is het mogelijk om  op een bedrijventerrein te collecteren. Je kunt hier overdag bij verschillende bedrijven collecteren. De collecteorganisator kan hiervoor via de regiovertegenwoordiger een kwitantieboekje aanvragen. Daarmee zijn de giften voor bedrijven aftrekbaar.

Houd je in alle gevallen – maar zeker op plekken waar het druk of overdekt is – aan de RIVM-maatregelen, zoals ze hierboven staan.

Veilig online collecteren

Een andere veilige manier om te collecteren is via een online collectebus. Veel van onze collectanten hebben naast hun fysieke collectebus ook een online collectebus aangemaakt. Het aanmaken en delen van een online collectebus is een prima aanvulling op je rondes langs de deuren. Hiermee bereik je een heel andere doelgroep uit je omgeving. Een online collectebus helpt je om je opbrengst te vergroten! De opbrengst uit je online collectebus vind je terug op je persoonlijke pagina. Doe jij ook mee?

Nog meer tips

• Bekijk voordat je aanbelt of de woning een ‘niet aan de deur’-sticker heeft. Zie je geen sticker of andere melding, dan kun je aanbellen.
  • Neem altijd je identiteitsbewijs mee, zodat je je kunt identificeren.
  • Krijg je vragen over besteding van het collectegeld of wil iemand meer informatie over de Hersenstichting? Geef dan het informatiekaartje of verwijs naar onze website hersenstichting.nl. Wil jij je alvast inlezen? Lees onze missie.
  • Bedank mensen voor hun bijdrage en blijf altijd vriendelijk (ook als mensen niet geven).
  • Is iemand niet thuis, noteer het adres en probeer later nog eens langs te gaan. Wanneer je niet meer langs gaat of kunt gaan, doe dan het informatiekaartje in de brievenbus. Zo kunnen mensen toch nog doneren. Let op: doe dit niet als de brievenbus een sticker tegen ongeadresseerd drukwerk heeft.
  • Ga alleen collecteren vanaf maandag 31 januari tot en met zaterdag 5 februari. Buiten de collecteweek mag je niet collecteren; deze dagen zijn toegewezen aan andere organisaties.

Veelgestelde vragen over de collecte

Heb je vragen over de (online) collecte? Kijk of je een antwoord hierop vindt bij de veelgestelde vragen over de collecte.