Twee soorten

Niet-aangeboren hersenletsel of NAH is in te delen in twee soorten:

• traumatisch hersenletsel
  • niet-traumatisch hersenletsel.

Er bestaat ook aangeboren hersenletsel. Dit is schade aan de hersenen die ontstaan is rond of na de geboorte, zoals zuurstofgebrek of een infectie.

In 2016 waren er volgens het RIVM 645.900 mensen in Nederland bekend bij de huisarts die een of andere vorm van hersenletsel als gevolg van bijvoorbeeld een herseninfarct, ongeluk, tumor, hartstilstand, hersenbloeding of operatie hebben opgelopen. Dat aantal betreft alleen betrokkenen zelf, niet de naaste omgeving. Ook de familie ondervindt vaak allerlei problemen.

De gevolgen van NAH kunnen heel verschillend zijn, maar kennen ook veel overeenkomsten. Lees hier meer over de gevolgen van NAH.

Kijk hier voor een overzicht van aantallen patiënten met verschillende hersenaandoeningen.

Traumatisch hersenletsel

Bij traumatisch hersenletsel is het letsel ontstaan door een oorzaak buiten het lichaam. Voorbeelden zijn: een val van een trap, een botsing in het verkeer of een harde klap op het hoofd bij een vechtpartij. Voorbeelden hiervan zijn een hersenschudding of een hersenkneuzing.

De oorzaken kunnen als volgt worden ingedeeld

• Zonder schedelletsel:
    • (Verkeers)ongeval;
    • val;
    • zwaar voorwerp tegen het hoofd;
    • klap tegen het hoofd;
    • shaken baby-syndroom.
  • Met schedelletsel:
    • Binnendringen van botgedeeltes als gevolg van schedelbreuk;
    • binnendringen van een voorwerp, zoals een kogel, steekwapen of ijzeren voorwerp.

Isabella werd op haar 13e aangereden en raakte in coma

Isabella was altijd een heel vrolijk, spontaan meisje. Tot ze vijf jaar geleden werd aangereden door een scooter. Na drie maanden coma moest ze alles opnieuw leren. Het gaat gelukkig goed met haar, maar veel dingen blijven moeilijk. Echt contact maken bijvoorbeeld. Isabella is nu 18 jaar. Een verhaal over dromen en teleurstellingen.

Niet-traumatisch hersenletsel:

Niet-traumatisch hersenletsel ontstaat door een proces in het lichaam. Voorbeelden van niet-traumatisch hersenletsel zijn:

Heb je vragen over (de gevolgen van) een hersenaandoening of over behandelingen? Onze medewerkers van de infolijn helpen je graag. Neem gerust contact op via mail of telefoon.

Cijfers

645.900

In 2016 waren er volgens het RIVM 645.900 mensen in Nederland bekend bij de huisarts die een of andere vorm van hersenletsel  hebben opgelopen.