Kenmerken van neuroborreliose

Neuroborreliose heeft verschillende kenmerken. Niet iedereen krijgt dezelfde klachten. En het kan zijn dat je maar een paar van de kenmerken hebt.

Vroege kenmerken

Soms krijg je binnen een paar dagen tot weken na de tekenbeet last van klachten zoals:

• hoofdpijn
  • een scheef gezicht
  • pijnlijke armen en benen
  • een stijve nek
  • koorts en grieperig gevoel
  • misselijkheid en overgeven
  • een rode ring of vlek op de plek van de tekenbeet

Latere kenmerken

De klachten kunnen ook pas weken, maanden of jaren na de beet ontstaan. Je krijgt dan bijvoorbeeld last van:

• ernstige moeheid
  • overprikkeling
  • pijnlijke of zwakke spieren en gewrichten
  • tintelingen en doof gevoel op je huid
  • problemen met je hart, zoals hartkloppingen of pijn op je borst
  • problemen met je evenwicht en een draaierig gevoel
  • een scheef gezicht

Het kan zijn dat je klachten soms weken of jaren verdwijnen en daarna weer terugkomen.

Diagnose van neuroborreliose

In de eerste weken na de tekenbeet kun je klachten krijgen die lijken op griep. Soms ontstaat er een rode ring of vlek op de plek van de beet. De dagen erna verplaatst deze ring of vlek zich. Met deze klachten kom je vaak eerst bij de huisarts.

Maar je kunt ook later pas last krijgen van ergere klachten. Zoals een hersenvliesontsteking of een verlamming. Soms ontstaan deze klachten zo laat dat je je niet meer kunt herinneren dat je gebeten bent door een teek.

De huisarts kan je doorverwijzen naar een speciale arts in het ziekenhuis: een neuroloog. Die zal je vragen stellen over je klachten en je bloed onderzoeken.

Soms is het ook nodig om je hersenvocht te onderzoeken. Je krijgt dan een ruggenprik. Daarna kan de neuroloog met zekerheid vaststellen of er sprake is van de ziekte van Lyme of neuroborreliose.

Oorzaken van neuroborreliose

Neuroborreliose ontstaat door de bacterie Borrelia burgdorferi. Een teek kan besmet zijn met deze bacterie. Als een besmette teek je bijt en de bacterie in je zenuwen terecht komt, dan heet dat neuroborreliose.

2% van alle teken draagt de Borrelia-bacterie bij zich. Niet iedereen die gebeten wordt door een besmette teek krijgt klachten.

Behandeling van neuroborreliose

Als je huidklachten hebt, dan geeft de huisarts je hier antibiotica voor: doxycycline. Bij problemen met je hersenen kan de neuroloog in het ziekenhuis je helpen. Je krijgt dan een kuur met antibiotica. Deze kuur duurt 2 of 4 weken en krijg je via een infuus of pillen.

Het komt vaak voor dat je klachten overhoudt nadat je bent behandeld. Als je bijvoorbeeld vaak erg moe bent of pijn hebt, dan kan een ergotherapeut je manieren leren waarop je belangrijke dagelijkse activiteiten toch nog kunt doen.

Door de ziekte kun je ook erg somber, angstig of in de war zijn. Als dat zo is, dan kunnen een maatschappelijk werker en een psycholoog je helpen om je stemming te verbeteren.

Gevolgen van neuroborreliose

Je klachten kunnen verdwijnen na de behandeling. Maar soms kan je er wel blijvende gevolgen aan overhouden.

Neuroborreliose kan gevolgen hebben voor verschillende gebieden van je leven:

• Iets begrijpen: het kan zijn dat je moeite krijgt met denken, onthouden en ergens je aandacht bij houden.
  • Jezelf verplaatsen: je kunt moeite krijgen met lopen, vaker vallen en sneller verdwalen.
  • Jezelf verzorgen: als je regelmatig erg moe bent, kunnen koken, douchen en tandenpoetsen je veel extra energie kosten.
  • Omgaan met anderen: het kan zijn dat je vaak weinig puf hebt om onder de mensen te zijn. Ook kun je erg gevoelig worden voor prikkels, zoals licht en geluiden. Soms blijf je daardoor liever thuis.
  • Dagelijkse activiteiten: door de ernstige moeheid kan het een uitdaging worden om dagelijkse dingen te doen. Ook kun je slecht slapen. Overdag heb je dan vaak weinig energie voor dingen.
  • Meedoen aan de wereld: hoe ernstiger je klachten, hoe moeilijker het is om mee te doen aan de wereld.

De Hersenstichting heeft bij het opstellen van deze tekst dankbaar gebruik gemaakt van adviezen van:

•  Prof. Dr. Matthijs C. Brouwer, neuroloog, Amsterdam UMC

Laatste update: oktober 2023