Europese Dag van de Beroerte 2019

Geplaatst op 9 mei 2019

Dinsdag 14 mei is het de Europese Dag van de Beroerte. Het doel van deze dag is mensen attenderen op het herkennen en voorkomen van een beroerte. Op meer dan honderd locaties in Nederland kunt u deelnemen aan activiteiten, zoals informatiemarkten bezoeken en lezingen en demonstraties bijwonen. Ook de Hersenstichting is op verschillende locaties aanwezig.

Preventie hard nodig

Jaarlijks krijgen 42.300 mensen in Nederland een beroerte, dat zijn 115 personen per dag (2016). Ongeveer eenvijfde hiervan overlijdt binnen een jaar. Beroertes zijn helaas nog steeds de tweede doodsoorzaak bij vrouwen en de derde doodsoorzaak bij mannen in Nederland. Op de Europese Dag van de Beroerte wordt daarom extra aandacht gevraagd voor deze ziekte.

Bij een beroerte krijgt een deel van de hersenen te weinig zuurstof. Met het gevolg dat hersencellen in dit gebied afsterven en hersenfuncties uitvallen. Een beroerte, ook wel Cerebrovasculair Accident (CVA) genoemd, is de verzamelnaam voor een hersenbloeding, TIA of herseninfarct.

Voorlichting en risicometingen

Bijna driekwart van de mensen die een beroerte krijgt, is ouder dan 65 jaar. Omdat slagaderen verkalken tijdens het ouder worden, neemt de kans op een beroerte toe. Gelukkig is er iets aan te doen om dat proces te vertragen. Bijvoorbeeld door een gezonde leefstijl te hanteren. Op 14 mei worden er daarom op verschillende plekken informatiemarkten en voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd en wordt er antwoord gegeven op de vraag wat je kunt doen op het risico te verkleinen. Ook worden er gratis risicometingen aangeboden. Denk hierbij aan het meten van de bloeddruk, cholesterol, bloedsuiker, hartslag (boezemfibrilleren), gewicht of berekenen van de Body Mass Index (BMI). Overgewicht, diabetes en een te hoge bloeddruk en cholesterolgehalte zijn namelijk de belangrijkste risicofactoren voor een beroerte.

Dit jaar wordt de Europese Dag van de Beroerte voor de 15e keer georganiseerd. In Nederland is de organisatie en coördinatie in handen van Hersenletsel.nl.

Hier vindt u een overzicht van de locaties. Ook de Hersenstichting is op een aantal locaties aanwezig met een informatiestand. U kunt ons onder andere vinden in: