SlaapCheck

• Ik heb geen tips ontvangen over een onderwerp waar ik wel meer informatie over wil

Het kan gebeuren dat je tijdens de SlaapCheck een antwoord hebt gegeven, dat je achteraf eigenlijk wil veranderen. Helaas is dat na het afronden van de SlaapCheck niet meer mogelijk. Wel kun je de SlaapCheck opnieuw invullen. Je kunt dan alsnog aangeven over welke onderwerpen je meer informatie wilt ontvangen.

• Kan ik de SlaapCheck opnieuw doen?

Ja! Je kunt de SlaapCheck zo vaak invullen als je zelf wil en als nodig is. Wel kan het zijn dat als je de SlaapCheck op een later moment invult er dingen zijn veranderd, of bijvoorbeeld vragen zijn toegevoegd. Dit komt doordat wij de SlaapCheck continu evalueren en verder ontwikkelen om een zo passend mogelijk advies te kunnen (blijven) bieden.

• Voor wie is de SlaapCheck?

De SlaapCheck is voor iedereen in Nederland van 18 jaar en ouder met slaapklachten of vragen over hun slaap(gedrag).

• Waar kan ik de SlaapCheck doen?

Je kunt de SlaapCheck doen op hersenstichting.nl/slaapcheck.

• Waarom biedt de Hersenstichting de SlaapCheck aan?

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Want je hebt je hersenen nodig bij alles wat je doet, denkt en voelt. Gezonde hersenen zijn helaas niet vanzelfsprekend. Al meer dan 4 miljoen Nederlanders hebben een hersenaandoening en dit aantal neemt toe. In veel gevallen bestaat er nog geen behandeling die zo’n aandoening kan stoppen of vertragen. Leren omgaan met de gevolgen is dan vaak de enige optie.

Daarom is het belangrijk om je hersenen zo gezond mogelijk te houden. Een goede nachtrust draagt hieraan bij. Met de SlaapCheck wil de Hersenstichting helpen de kennis over slaap te vergroten. Ook bieden we concrete tips en adviezen om met je slaap aan de slag te gaan.

• Wat is de de SlaapCheck?

De SlaapCheck is een tool waarmee je op basis van jouw antwoorden tips en adviezen ontvangt die passen bij jouw slaapsituatie of slaapklacht. De SlaapCheck bestaat uit ongeveer 20 vragen. De vragen zijn ingedeeld aan de hand van de vier belangrijkste categorieën die een rol spelen bij slaap, namelijk:

• Lichamelijk: dingen die in je lijf aan de hand zijn, zoals ziekte of pijn, waardoor je slaap verstoord raakt.
    • Mentaal: klachten zoals stress of piekeren die je uit je slaap kunnen houden.
    • Omgeving: verstorende factoren om je heen die zorgen voor een slechtere nachtrust.
    • Gedrag: de dingen die je doet, overdag en voor het slapen gaan, die invloed hebben op hoe je slaapt.

Staat jouw vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder. Je kunt je vraag mailen naar: slaapcheck@hersenstichting.nl.