Een van onze doelen is dat mensen met een hersenaandoening worden herkend én erkend. De Hersenstichting zet zich daarom in om zo veel mogelijk kennis te delen over (gezonde) hersenen en hersenaandoeningen.

Dit doen we op verschillende manieren:

Om te lezen

Wat houdt een hersenaandoening nu precies in? Is er een behandeling? Is de oorzaak al bekend? En wat zijn de gevolgen? Doordat de hersenen zo complex en belangrijk zijn, kan het grote gevolgen hebben als er iets misgaat. Vrijwel iedereen krijgt ooit, zelf of in zijn omgeving, te maken met een hersenaandoening.

Overzicht hersenaandoeningen

Gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend. Veel mensen krijgen gedurende hun leven te maken met een hersenaandoening. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Je hersenen gezond houden

Ons brein is een ingewikkeld orgaan met heel veel hersencellen (vergelijkbaar met het aantal sterren in het melkwegstelsel) en nog een veelvoud daarvan aan verbindingen.

Meer over de werking van de hersenen

Heb je vragen over (de gevolgen van) een hersenaandoening of over behandelingen? Onze medewerkers van de infolijn helpen je graag. Neem gerust contact op via mail of telefoon.

Het Fitte Brein

Het Fitte Brein bestaat uit een theaterlezing en webinars. De theaterlezing wordt verzorgd door professor Dick Swaab, professor Erik Scherder en voormalig Olympisch kampioen Ard Schenk.

Megabrein

Het opblaasbare Megabrein is maar liefst 4 meter hoog en 6 meter lang. Je kunt er gewoon doorheen lopen! Op de binnen- en buitenkant van deze hersenen vind je informatie over de werking van de hersenen en over allerlei hersenaandoeningen, zoals dementie en hersentumor. Het Megabrein is te huur voor evenementen en congressen.

Spreekbeurt over de hersenen? Goed idee! ‘Hersenen’ is een breed onderwerp, er valt zo veel over te vertellen dat je waarschijnlijk tijd te kort komt. Wat gebeurt er bijvoorbeeld in je hersenen als je slaapt, praat of verliefd bent? Of als je een hersenaandoening hebt, zoals een autismespectrumstoornis, een tumor of een vorm van dementie? Wij helpen je graag op weg.

Spreekbeurt houden