Top 3 prikkelarm cultuuraanbod

Heb jij de komende maanden behoefte aan een prikkelarm cultuurbezoek in Nederlandse musea, (film)theaters of podia? Stichting Onbeperkt Genieten is het platform waar prikkelarm cultuuraanbod samenkomt. We geven je een top 3 van leuke bezoeken!

Onbeperkt genieten van een bezoek aan een museum of theater. Dat zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Voor mensen met een hersenaandoening is dat het zeker niet. Daar levert de overdaad aan prikkels door drukte, geluiden en andere zintuigelijke waarnemingen zoveel problemen op, dat ze een bezoek aan het theater, museum of een concert uit de weg gaan. Stichting Onbeperkt Genieten wil dat iedereen in Nederland onbeperkt gebruik kan maken van het culturele aanbod in een inclusieve en prikkelarme omgeving. Daarom realiseert de stichting prikkelarm aanbod in de Nederlandse cultuursector.

Wat staat er deze winter op de agenda?

Rijksmuseum: prikkelarme avondopenstelling Revolusi!

Ruim 20 persoonlijke verhalen vertellen hoe het ideaal van een vrij Indonesië vurig wordt nagejaagd.

Prikkelarme avondopenstelling in de vaste collectie

Geopend zijn de museumzalen 17de en 19e eeuw, inclusief Eregalerij.

Wat kun je verwachten?
Na sluitingstijd kun je in alle rust en met zo min mogelijk prikkels een rondleiding volgen. Zo zijn er weinig mensen aanwezig, is het licht gedimd, is er een stille ruimte aanwezig, wordt je ontvangen door getrainde gastvrouwen en heren en kan je krukjes meenemen de zaal in.

Wanneer en waar?
– Zaterdag 5 maart 2022, Amsterdam > Tentoonstelling Revolusi!
– Zaterdag 9 april 2022, Amsterdam > Prikkelarme avondopenstelling voor families in de vaste collectie
– Zaterdag 25 juni 2022, Amsterdam > Prikkelarme avondopenstelling in de vaste collectie

Reserveren:
Bestel hier jouw ticket(s) voor 5 maart of 25 juni.
Bestel hier jouw ticktet(s) voor 9 april, met familie

Unseen, Jakop Ahlbom Company

In het nieuwe seizoen presenteert Jakop Ahlbom Company Unseen, een melancholisch liefdesdrama. Fysiek, poëtisch en vol humor.

Een ongelukkige vrouw die het verleden niet van zich af kan schudden. Een echtgenoot die zich gefrustreerd en eenzaam voelt. Een stille inbreker die in lege huizen overnacht. De komst van deze inbreker zet hun relatie nog meer onder druk. Het doet hen beseffen wat werkelijk van waarde is. De kans op echte liefde wordt pas mogelijk als de inbreker zich helemaal onzichtbaar maakt. Door gebruik van illusionisme en visuele effec­ten wordt er een magische werkelijkheid gecreëerd. Als toeschouwer weet je niet waar je kijken moet. Weet de inbreker onzichtbaar en uit het zicht van de man te blijven?

– Woensdag 30 maart 2022, Den Haag

Bestel hier jouw ticket(s) online

Ashton Brothers – A Medicine Show

Ashton Brothers zijn een internationaal gelauwerde variété-spektakelgroep. Hun halsbrekende toeren, hun muziek en acrobatiek wordt gedeeld met de wereld. Ze laten hun publiek verwonderen, ontroeren en lachen tot ze niet meer kunnen.

Deze keer brengen ze een ongeëvenaard medicijn tegen de misère en beloven: Lachen is gezond!

– Vrijdag 27 mei 2022, Den Haag

Bestel hier jouw ticket(s) online

Wat houdt een prikkelarm bezoek aan een museum of theater precies in?

Hoe toegankelijk en inclusief zijn de Nederlandse musea en theaters al? Wat zijn de ervaringen en reacties van bezoekers? We vroegen het Iris van Heesch, oprichter van Stichting Onbeperkt Genieten.

Ook geeft Iris meer uitleg over de Stichting.