Volwassenen geven het slechte slaapvoorbeeld

Laatste nieuws

63 procent van Nederlanders is niet positief over slaapkwaliteit, maar onderneemt geen actie

Maar liefst 63 procent van de Nederlanders geeft aan niet tevreden te zijn met hun slaapkwaliteit, maar neemt hiervoor geen maatregelen. Zo neemt 80 procent van de Nederlanders nog altijd beeldschermen mee naar bed, drinkt 66 procent cafeïnehoudende dranken voordat ze gaan slapen en zegt 68 procent alcohol te drinken in de avonduren. Dit blijkt uit het slaaponderzoek van de Hersenstichting, Trimbos-instituut en IKEA Nederland dat is uitgevoerd onder 1.228 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

“Uit het onderzoek van het RIVM, dat vorige week werd gepubliceerd, blijkt dat Nederlandse jongeren slaapproblemen hebben doordat ze tot laat in de avond hun smartphone of tablet gebruiken”, zegt Koko Beers, woordvoerder van de Hersenstichting. “Uit het huidige onderzoek blijkt dat volwassenen net zo erg zijn. Ze vinden het lastig om hun beeldscherm in de avonduren weg te leggen of om andere maatregelen te nemen om hun slaapkwaliteit te verbeteren. Hiermee geven zij het slechte voorbeeld.”

Schrikbarende cijfers

Men blijkt makkelijk in slaap te vallen, maar doorslapen is een groot probleem is. Bijna de helft (49%) van de Nederlanders geeft aan ’s nachts wakker te worden. Veel Nederlanders willen iets doen om beter te slapen (45%), maar in werkelijkheid ondernemen zij hiervoor geen actie. Als de respondenten wordt gevraagd wat bijdraagt aan een goede nachtrust, geeft 73 procent aan dat ze geen smartphone, tablet of laptop moeten gebruiken als ze in bed liggen, zegt 93 procent dat ze overdag voldoende moeten bewegen, weet 62 procent dat ze een paar uur voor het slapen gaan geen cafeïne meer moeten drinken en bevestigt 60 procent dat alcoholhoudende dranken slecht zijn voor de nachtrust. “Maar als we de respondenten vragen of ze deze maatregelen daadwerkelijk ondernemen, komen hier schrikbarende cijfers uit”, zegt Beers. Zo geeft 80 procent van de Nederlanders aan beeldschermen mee naar bed te nemen, drinkt ruim 66 procent cafeïnehoudende dranken vlak voordat ze naar bed gaan en drinkt 68 procent alcoholhoudende drankjes in de avonduren.

“Gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend. Daar moet je aan werken”, zegt Beers. “Goede slaap is hierbij van groot belang. Het heeft directe impact op onze concentratie en ons geheugen. Goed slapen vermindert bovendien het risico op hersenaandoeningen zoals een beroerte, depressie en/of dementie. Het is daarom noodzakelijk dat mensen zich hier bewust van zijn en maatregelen nemen om hun slaapkwaliteit te verbeteren. Het scherm-, cafeïne- en alcoholgebruik van de Nederlanders bevordert de nachtrust echter niet.”

Samenwerking

David Selier, van IKEA Nederland: “Veel van onze slaapproblemen zijn aangeleerd. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen weten wat ze kunnen doen om hun nachtrust te verbeteren, alleen handelen ze hier niet naar. Samen met de Hersenstichting en het Trimbos Instituut slaan we de handen daarom ineen en willen ervoor zorgen dat goed slapen onderdeel wordt van ieders leefstijl. Het zou zo mooi zijn als Nederlanders beter uitgerust en goed opgeladen wakker worden. Met onze kennis en expertise op het gebied van slapen, kunnen en willen we daaraan een bijdrage leveren. Daar gaan we de komende periode samen aan werken.” Agnes van der Poel van het Trimbos-instituut beaamt dit. “Slecht slapen is zowel oorzaak als gevolg van allerlei psychische aandoeningen. En omgekeerd hangt voldoende en goed slapen samen met een positieve mentale gezondheid, daar zetten we ons graag voor in.”

Een goede nachtrust begint al overdag. Enkele tips:

1. Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.
2. Laat beeldschermen, zoals tablet, telefoon en televisie, weg uit de slaapkamer.
3. Doe ten minste een uur voor het slapengaan alleen ontspannende activiteiten, zoals lezen.
4. Vermijd cafeïne- en alcoholhoudende dranken enkele uren voor het slapen gaan.
5. Las overdag een piekermoment in om oplossingen te bedenken voor problemen.
6. Neem geen zware maaltijden in de uren voor het slapen gaan.
7. Sport regelmatig, maar niet later dan drie uur voor het slapen gaan.
8. Zorg overdag voor een omgeving met voldoende licht.
9. Vermijd dutjes of powernaps overdag.
10. Probeer iedere dag op precies dezelfde tijd op te staan, ook in het weekend.