Aanmelden SlaapChallenge

Mail niet ontvangen voor de SlaapChallenge?

• Ik heb vandaag/deze week geen mail ontvangen

Heb je wel de eerste bevestiging van aanmelding ontvangen, maar daarna niks meer? Controleer dan eerst even de SPAM/ongewenste mail. Is de mail nergens te vinden? Laat het dan graag even weten via slaapchallenge@hersenstichting.nl, dan gaan we achterhalen wat er misgaat. Als je ook de eerste bevestiging niet hebt ontvangen, verzoeken wij je om je eerst nogmaals aan te melden.

De SlaapChallenge algemeen

• Hoe kan ik mij uitschrijven voor de SlaapChallenge?

Onderaan elke mail vind je een link voor uitschrijving. Door op deze knop te drukken schrijft jij je uit.

• Voor wie is de SlaapChallenge?

De Slaapchallenge is ontwikkeld voor (ouders van) pubers die op zoek zijn naar handvatten om beter te slapen.

• Waarom biedt de Hersenstichting de SlaapChallenge aan?

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Want je hebt je hersenen nodig bij alles wat je doet, denkt en voelt. Gezonde hersenen zijn helaas niet vanzelfsprekend. Al meer dan 4 miljoen Nederlanders hebben een hersenaandoening en dit aantal neemt toe. In veel gevallen bestaat er nog geen behandeling die zo’n aandoening kan stoppen of vertragen. Leren omgaan met de gevolgen is dan vaak de enige optie.

Daarom is het belangrijk om je hersenen zo gezond mogelijk te houden. Een goede nachtrust draagt hieraan bij. Juist in de puberteit is dit belangrijk, omdat het slaapritme door veranderingen in de hersenen uit balans raakt. Met de SlaapChallenge wil de Hersenstichting jullie helpen de kennis over slaap te vergroten en bieden we concrete tools om hiermee aan de slag te gaan.

• Waarom richt de Hersenstichting de slaapChallenge specifiek op pubers?

In de puberteit gebeurt er een hoop in de hersenen. Door al deze veranderingen, verschuift de biologische klok, waardoor jongeren meer moeite hebben om ’s avonds in slaap te komen. Tegelijkertijd verandert ook de sociale omgeving en zijn jongeren vaak tot laat bezig met huiswerk, bijbaantjes, sporten of sociale contacten. Ook liggen veel jongeren wakker omdat ze liggen te piekeren. Hierdoor slapen veel jongeren te kort en niet goed, terwijl slaap juist zo belangrijk is voor de hersenen.

De Hersenstichting wil pubers en hun ouders juist in deze fase de handvatten bieden om zo goed mogelijk te slapen, voor een betere hersengezondheid.

• Wat is de de SlaapChallenge?

De SlaapChallenge is een online training voor jou en je puberzoon of -dochter. Per mail ontvang je in de weken na inschrijving elke week een challenge, die je door kan sturen naar je kind. Ook ontvang je een toolkit met meer informatie en gesprekstarters en achtergrondinformatie bij elke challenge. Samen kunnen jullie met de SlaapChallenge aan de slag, om zo de slaapkwaliteit van je kind te verbeteren.

De volgende onderwerpen komen in de opdrachten aan bod:

• Piekeren/ stress: in de ZZzzzsmile challenge houden de jongeren een piekerkwartiertje, zodat ze met een glimlach naar bed gaan.
    • Bewegen: met de Move-it challenge nodigen we pubers uit met hun gezin en/of vrienden dagelijks een wandelingetje te maken.
    • Schermgebruik: met de Let’s go offline challenge motiveren we het hele gezin zo lang mogelijk hun schermen weg te leggen.
    • Slaapkamer: in de Het is hier geen hotel challenge gaan ouders aan de slag om de slaapkamer van hun kind zo slaapverwekkend mogelijk te maken.
    • Huiswerk: in de chill-challenge leren pubers eerst even tot rust te komen door 10 minuten chillen, voordat ze met energie aan hun huiswerk beginnen.
    • Dromen: met de Dromenvanger gaan de pubers proberen hun droom te onthouden en praten ze hierover met hun ouders of vrienden.

Staat je vraag er niet tussen?

We helpen je graag verder. Neem per mail contact op.