1 miljoen euro voor onderzoeksproject naar meerdere aandoeningen

Geplaatst op 27 juni 2019

De Hersenstichting stelt 1 miljoen euro beschikbaar voor een onderzoek dat zich op oplossingen richt voor meerdere hersenaandoeningen. Dit is het hoogste bedrag dat de stichting ooit heeft toegekend aan één onderzoeksproject. Onderzoekers worden extra uitgedaagd om nieuwe samenwerkingen aan te gaan met als doel doorbraken te realiseren waar de patiënt van profiteert.

“Er zijn wel honderden verschillende hersenaandoeningen, maar je hebt maar één stel hersenen, zegt Merel Heimens Visser, directeur-bestuurder van de Hersenstichting. Denk bijvoorbeeld aan dementie, parkinson, beroerte, depressie, migraine en hersenletsel. “Wat veel mensen niet weten is dat hersenaandoeningen helaas hard op weg zijn de grootste ziekte van Nederland te worden. Vroeg of laat raakt het ons allemaal. Daarom investeren we bij de Hersenstichting in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, genezen of afremmen.”

Meerdere aandoeningen tegelijk

De Hersenstichting zet niet in op één ziekte, maar zoekt naar oplossingen voor meerdere hersenaandoeningen tegelijk. “Wij leggen verbanden tussen verschillende aandoeningen en alle mogelijke oplossingen”, zegt Heimens Visser. “Daarom moet dit per se een onderzoek zijn naar meerdere aandoeningen tegelijk.

Samenwerken

Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat we het niet alleen kunnen en dat verschillende partijen in het hersenveld moeten samenwerken om tot baanbrekende oplossingen te komen. Dat levert nieuwe ideeën en wegen op en daarmee mogelijke doorbraken waar de patiënt van kan profiteren.

Extra impuls

“We bestaan dit jaar 30 jaar, maar dat is geen reden voor een feestje. We hebben nog een lange weg te gaan naar een toekomst zonder hersenaandoeningen. We stellen dit recordbedrag beschikbaar om een extra impuls te geven aan onderzoek om oplossingen voor hersenaandoeningen een stap dichterbij te brengen.”

Volgend jaar juni wordt bekend welk onderzoek het geld krijgt toegekend.

Wilt u op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Bent u wetenschapper en wilt u ook projectideeen indienen voor deze oproep? Kijk dan voor meer informatie op deze pagina.