grijs

Drie ton naar preventie hersenbloeding

Geplaatst op 4 juli 2019

Onderzoek richt zich op cerebrale amyloïd angiopathie

De Hersenstichting en ZonMw hebben gezamenlijk €300.000 gegeven aan een onderzoek naar cerebrale amyloïd angiopathie (CAA). Het onderzoek is onderdeel van het Programma Translationeel Onderzoek en heeft als doel om te onderzoeken of een antibioticum ontsteking in de hersenen kan remmen bij zowel de Katwijkse ziekte als een vorm van CAA.

Een van de meest voorkomende oorzaken van een hersenbloeding bij ouderen is cerebrale amyloïd angiopathie (CAA). Bij CAA stapelt een eiwit (amyloïd-beta) zich op in de kleine vaten van de hersenen waardoor ze broos worden en sneller kapot gaan.

CAA is meestal niet erfelijk, maar rondom Katwijk en Scheveningen bestaat een erfelijke vorm van deze aandoening, ook wel de Katwijkse ziekte genoemd. Het ziektebeloop van deze erfelijke vorm is ernstiger. De meeste mensen met de Katwijkse ziekte krijgen rond hun vijftigste levensjaar al een hersenbloeding en gaan daarna vaak snel achteruit.

Remmen van ontstekingen

Uit eerder onderzoek is gebleken dat een hersenontsteking veel voorkomt bij CAA. Deze ontsteking is mogelijk een reactie op het amyloïd-eiwit en speelt waarschijnlijk een rol bij het ontstaan van hersenbloedingen. Het antibioticum minocycline kan ontstekingsreacties in de hersenen tegengaan en kan helpen bij het versterken van de vaatwand.

Uit eerder preklinisch onderzoek bleek dat minocycline helpt om bloedingen bij CAA te voorkomen en het herstel te verbeteren. Het doel van het toegekende project is dan ook om te onderzoeken of minocycline ontsteking en andere vaatwandreacties in de hersenen kan remmen bij zowel de Katwijkse ziekte als de niet erfelijke sporadische vorm van CAA.

Nalatenschap

Zowel de Hersenstichting als ZonMw hebben € 150.000 bijgedragen aan het onderzoek. Bij de Hersenstichting komt de toekenning uit het Van der Meulen – Van Son Fonds. Dit fonds is speciaal opgericht vanuit een nalatenschap om dit type onderzoek te financieren. Prof. Marieke Wermer en Dr. Ir. Louise van der Weerd, beiden verbonden aan het LUMC, hebben de subsidie ontvangen en zullen het onderzoeksproject leiden.