Déjà vu tussen onze oren?

Iedereen kent het wel: een moment dat je meemaakt waarvan je zeker weet dat je het eerder hebt beleefd. Oftewel: een déjà vu, letterlijk vertaald vanuit het Frans ‘eerder gezien’. Sommige mensen ervaren dit zelfs zo intens dat ze denken dat ze situaties uit een vorig leven ervaren. Hoe kan dit? Wat gebeurt er in onze hersenen tijdens een déjà vu? Hier bestaan verschillende ideeën over.

Een van de theorieën is dat een déjà vu een soort kortsluiting in de hersenen is: als je iets ziet, komt dat eerst in je geheugen terecht, zonder dat je je daar bewust van bent. Oftewel: je maakt eerst een herinnering aan en wordt je daarna pas bewust van wat je ziet. Dat gaat allemaal ontzettend snel, maar daardoor lijkt het of je de situatie al kent wanneer je je er bewust van wordt.

Een andere theorie is dat onze hersenen op het moment van de déjà vu een foute combinatie maakt tussen herinneringen en de huidige situatie. Je hersenen wijzen een nieuwe situatie toe aan iets dat je eerder hebt meegemaakt wat hierop lijkt. Je hersenen trekken op dat moment automatisch de conclusie: dit heb ik eerder gezien.

Meer weten over de hersenen en de werking ervan?