Deze zomer prikkelarm genieten van cultuurbezoek

Heb jij deze zomervakantie behoefte aan een prikkelarm cultuurbezoek in Nederlandse musea, (film)theaters of podia? Stichting Onbeperkt Genieten is het platform waar prikkelarm cultuuraanbod samenkomt. We geven je een top 3 van leuke bezoeken!

Onbeperkt genieten van een bezoek aan een museum of theater. Dat zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Voor mensen met een hersenaandoening is dat het zeker niet. Daar levert de overdaad aan prikkels door drukte, geluiden en andere zintuigelijke waarnemingen zoveel problemen op, dat ze een bezoek aan het theater, museum of een concert uit de weg gaan. Stichting Onbeperkt Genieten wil dat iedereen in Nederland onbeperkt gebruik kan maken van het culturele aanbod in een inclusieve en prikkelarme omgeving. Daarom realiseert de stichting prikkelarm aanbod in de Nederlandse cultuursector.

Wat staat er deze zomer op de agenda?

Henk Helmantel: Meesterschilder

Prikkelarme openstelling van het Drents Museum bij de tentoonstelling Henk Helmantel: Meesterschilder

Liefhebbers van het werk van Henk Helmantel kunnen hun hart ophalen in het Drents Museum. Helmantel wordt nationaal én internationaal geroemd om zijn meesterlijk geschilderde stillevens en kerkinterieurs. In de grote tentoonstellingszaal van het Drents Museum zijn ruim 80 schilderijen van Helmantel te zien. Een bijzonder onderdeel van de tentoonstelling zijn de voorwerpen die op de stillevens zijn afgebeeld en uit de persoonlijke verzameling van de kunstenaar komen.

– Zondag 8 augustus 2021, 9.30 – 10.45 uur, in Assen
– Zondag 5 september 2021, 9.30 – 10.45 uur, in Assen

Reserveren:
Bestel hier jouw ticket(s) online.

CODA Paper Art 2021

Prikkelarme avondopenstelling bij CODA Museum van de toonaangevende tentoonstelling Paper Art 2021.

CODA Paper Art toont om het jaar papierkunst variërend van kleine kunstwerken, objecten en sieraden tot levensgrote installaties. Waar sommige kunstenaars een maatschappelijk of actueel thema belichten, vertellen anderen met hun werk een (materiaal)technisch verhaal of belichten ze het ambachtelijke van papierkunst. De kunstwerken in deze tentoonstelling zijn gemaakt door 49 kunstenaars uit binnen- en buitenland.

– Donderdag 19 augustus 2021, 18.00-21.00 uur, in Apeldoorn

Reserveren:
Bestel hier jouw ticket(s) online

Iris Hond & Kamerata Zuid Spelen Einaudi

Concert met prikkelarme faciliteiten bij Musis Arnhem. Meer informatie volgt nog.

– Vrijdag 10 september 2021, 19.00 & 21.30 uur, in Arnhem

Reserveren:
Binnenkort mogelijk. Houd hiervoor de website van Onbeperkt Genieten in de gaten!

Binnenkort komt er op de website van Onbeperkt Genieten meer informatie over de volgende evenementen:

• Rewire Festival, Den Haag – 10 t/m 12 september 2021
  • Mimik, Deventer – najaar 2021
  • Nationaal Theater, Den Haag – najaar 2021
  • DeLaMar Theater, Amsterdam – najaar 2021
  • Stedelijk Museum, Amsterdam

Wat houdt een prikkelarm bezoek aan een museum of theater precies in?

We spraken eerder dit jaar met Iris van Heesch, oprichter van Stichting Onbeperkt Genieten.

Ook vroegen we twee toonaangevende culturele instellingen, Het Rijksmuseum in Amsterdam en Het Nationale Theater in Den Haag, over hun ervaringen met prikkelarm aanbod.