Annemiek lijdt aan depressies

Hersenstichting en Museum van de Geest ontwikkelen programma over mentale gezondheid

De Hersenstichting en Museum van de Geest slaan volgend jaar de handen ineen om het belang van gezonde hersenen en een gezonde geest onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Het doel van de samenwerking is om meer her- en erkenning te krijgen voor mensen met een psychische aandoening.

“Bijna twee miljoen Nederlanders lijden aan een psychische aandoening waar hun hersenen bij betrokken zijn ”, zegt Merel Heimens Visser, directeur van de Hersenstichting. “Dan moet je denken aan psychoses, angst- en paniekstoornissen of zware depressies. Museum van de Geest en de Hersenstichting hebben allebei het doel meer Nederlanders kennis bij te brengen over dit onderwerp. Want hoe meer je over dit thema weet, hoe meer begrip er is voor deze groep.”

“Om het gezamenlijke doel te bereiken hebben we de handen ineengeslagen en hebben we voor 2021 een programma over mentale gezondheid ontwikkeld”, zegt Jessica Belles, adjunct-directeur van Museum van de Geest.” Zo worden er onder andere activiteiten georganiseerd tijdens de ‘Brain Awareness week’ (maart 2021) en organiseren we een prikkelarm museumbezoek tijdens de ‘Dag van de overprikkeling’ (juni 2021).”

Vernieuwd museum

Na een ingrijpende verbouwing is het Museum van de Geest, locatie Dolhuys in Haarlem, vanaf 25 november 2020 weer open voor publiek! Jong en oud leert hier alles over de werking van zijn of haar eigen geest én die van anderen in een bijzondere historische omgeving maar aan de hand van moderne technieken. “We zijn heel blij dat de Hersenstichting heeft bijgedragen aan de inhoudelijke vernieuwing van het museum”, aldus Belles.

Op onze andere locatie in Amsterdam, Museum van de Geest | Outsider Art in de Hermitage aan de Amstel, vragen we ook aandacht voor de geest. Hier staat binnenkort de ‘Tijdmachine’. Dit concept van social designer Max Rijkers nodigt mensen uit kostbare tijd voor zichzelf te nemen. In de huidige drukke tijd is dit een hele uitdaging. Maar voor je hersenen is het erg belangrijk om voldoende rustmomenten te nemen. Je hersenen krijgen hierdoor de tijd om te herstellen van stressvolle momenten. Wanneer je dit regelmatig doet, ervaar je bijvoorbeeld meer energie en focus. De Tijdmachine is door het museum aangekocht met behulp van mediapartner Flowmagazine. Voor € 1,- mogen mensen een minuut in de Tijdmachine verblijven en kunnen ze hun geest tot rust laten komen. Minuten kunnen contactloos gepind worden. Pin zoveel minuten als je nodig hebt: de opbrengsten gaan elk jaar naar een goed doel. Komend jaar gaan ze naar de Hersenstichting voor wetenschappelijk onderzoek.”

Over Museum van de Geest

Museum van de Geest bestaat uit twee musea en wordt geëxploiteerd door Stichting Het Dolhuys. In Museum van de Geest | Dolhuys in Haarlem ontdek je op een interactieve manier meer over je eigen geest én die van anderen. In Museum van de Geest | Outsider Art in de Hermitage aan de Amstel in Amsterdam zijn tentoonstellingen te zien met outsider art waarin kunstenaars hun innerlijke wereld tonen. Meer informatie over het museum.