gebruikte lachgaspatronen en ballonnen op straat

Lachgas eindelijk verboden per 1 januari 2023

De risico’s van lachgas zijn te hoog dus kiest het kabinet ervoor per 1 januari 2023 recreatief lachgas te verbieden. Dat betekent dat gebruik, bezit, verkoop en invoering van lachgas verboden wordt voor particulieren. De Hersenstichting pleit sinds 2019 voor het verbieden van lachgas en verwelkomt dit besluit.

Lachgas schadelijk voor de hersenen

Lachgas kan ernstige gevolgen hebben voor de volksgezondheid. “Vooral voor jonge gebruikers kan het gebruik van lachgas extreem schadelijk voor de hersenen zijn. Hoe vaker er wordt gebruikt, hoe groter de kans op klachten. Dit geldt met name voor klachten als verwardheid en hoofdpijn. Wanneer iemand in korte tijd grote hoeveelheden lachgas gebruikt, kan een vitamine B12-tekort leiden tot hersenschade”, zegt Koko Beers, woordvoerder van de Hersenstichting.

Pleiten voor verbod op recreatief lachgas

De Hersenstichting pleit al een aantal jaren voor het verbieden van recreatief lachgasgebruik. In 2019 besloot staatssecretaris Blokhuis lachgas voor ‘oneigenlijk recreatief gebruik’ te verbieden door het op lijst II van de Opiumwet te plaatsen. Dat was een stap in de goede richting, maar bezit, verkoop en invoering van recreatief lachgas was echter niet strafbaar. De Hersenstichting verwelkomt daarom ook het besluit om het bezit, gebruik en verkoop van recreatief lachgas te verbieden.

Verbod noodzakelijk door grote risico’s lachgasgebruik

Vanwege de grote risico’s van lachgasgebruik en de noodzaak van het verbod, acht het kabinet het juist belangrijk om het lachgasverbod zo snel mogelijk in werking te laten treden. “Het recreatief gebruik van lachgas leidt tot enorme gezondheidsrisico’s. Daarnaast is de veiligheid van ook niet-gebruikers in het geding. We hebben al vaak genoeg berichten in het nieuws gezien dat er vreselijke ongelukken zijn gebeurd door weggebruikers die lachgas gebruikten. De laatste jaren is er dan ook vanuit de samenleving een oproep geweest om recreatief gebruik van lachgas te verbieden. Ik ben blij dat we dit verbod vanaf 1 januari 2023 in werking kunnen laten treden”, zegt Staatssecretaris Van Ooijen (VWS).

Bron foto: ANP