Heb je een vraag over de Ommetje-app. Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.

De Ommetje-app downloaden?

Voor Androidbadge-google-play-store-ommetje-download

Voor Iphone Download-ommetje-in-de-app-store

Veelgestelde vragen Ommetje

• De app functioneert niet (goed) bij mij. Wat moet ik doen?

Je kunt het beste per e-mail contact opnemen met info@ommetje.nu. Zij pakken je vraag zo snel mogelijk op.

• Hoeveel afstand moet ik houden tijdens mijn ommetje?

Op dit moment adviseert het RIVM om ten minste 1,5 meter afstand te houden ten opzichte van een ander persoon.

• Hoeveel XP punten verdien ik met een ommetje?

Elke keer als jij een Ommetje loopt, verdien je punten. Met de medailles, die te vinden zijn op het beginscherm, kun je ook extra punten verdienen. Er zit wel een maximumaantal punten aan, vaak per dag. Op deze manier kun je wel gemakkelijker andere mensen inhalen.

• Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Je kunt je wachtwoord opnieuw opvragen door bij het inlogscherm op “ik ben mijn wachtwoord vergeten” te klikken.

• Ik wil meedoen aan de Ommetje bedrijvenversie, maar ik doe al mee in de particuliere versie, wat nu?

Je kunt hiervoor het beste een nieuw account aanmaken. Dit is het meest eerlijk, want jouw reeds behaalde punten tellen daar nog niet mee. Wil je met hetzelfde e-mailadres meedoen in de bedrijvenversie? Dan kun je je account verwijderen, en je opnieuw aanmelden. In dat laatste geval ben je wel al je tot nu toe behaalde punten kwijt.

• Ik wil samen met iemand een team starten. Hoe doe ik dat?

Je kunt bij het aanmaken van een account een team maken. De teamcode kan je met vrienden, familie of collega’s delen. Als zij deze code ook invoeren nemen ze plaats in jouw team en ranglijst. Je kunt met die code ook later plaatsnemen in een team.

• Kan ik doneren vanuit de app?

Door te klikken op de link word je doorverwezen naar de website van de Hersenstichting waar je kunt doneren.

• Kan ik in meerdere teams deelnemen?

Ja, dat kan. In team beheer, op je overzichtspagina, kun je zien in welke teams je al deelneemt, en eventueel nieuwe teams aanmaken of bij bestaande teams aanhaken. Zo kun je de competitie in meerdere teams tegelijk aangaan.

• Kan ik langer dan een uur lopen?

Ja dat kan. Je krijgt ook in dat geval gewoon je punten (zie overzichtspagina ‘Bekijk je Ommetjes’ in de app). Wat we echter niet doen, is de route die jij hebt afgelegd bijhouden. Dit stopt na maximaal een uur.

• Kan ik Ommetje introduceren binnen mijn eigen bedrijf/organisatie?

Ja, dat kan, kijk maar eens op hersenstichting.nl/ommetjebedrijven. Heb je hier nog een vraag over, stel deze dan via de mail.

• Kan ik Ommetje met collega’s doen?

Jazeker, het leukste is om dat te doen in jullie eigen bedrijfsomgeving. Bedrijven kunnen op www.hersenstichting.nl/ommetjebedrijven een eigen bedrijfsomgeving aanvragen. De Hersenstichting vraagt hier minimaal €500 voor als tegemoetkoming in de kosten. Je krijgt hiervoor dan dezelfde app, met de kleuren van jouw bedrijf, het logo en je kunt met afdelingen tegen elkaar strijden.

Een andere optie is om met collega’s het in de gratis versie van de app tegen elkaar op te nemen.

• Kan ik opnieuw beginnen?

Ja, dat kan. Hiervoor zijn meerdere opties. Je kunt je e-mailadres verwijderen, in dat geval ben je al je punten kwijt. Een andere optie is dat je een nieuw account aanmaakt met een nieuw e-mailadres.

• Kost Ommetje geld?

Nee, de app Ommetje is gratis te downloaden in de appstore.

• Mag ik buiten een ommetje maken?

Jazeker, minister-president Rutte benoemde in meerdere van zijn toespraken dat een ommetje maken toegestaan is. Belangrijk hierbij is om de RIVM-richtlijnen in acht te nemen. De actuele richtlijnen zijn hier te lezen: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden#Vragen%20over%20voorkomen%20besmetting

• Mag ik een ommetje maken met iemand anders?

Ja, dit mag. Hou hierbij de meest recente RIVM-richtlijnen aan. De actuele richtlijnen zijn hier te lezen: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden#Vragen%20over%20voorkomen%20besmetting

• Op de plek waar ik een ommetje wil maken is het druk. Wat nu?

Wij adviseren om een ommetje te maken op een rustgevende plek of op een rustig tijdstip. Dat kan dus ook prima door een woonwijk of over een industrieterrein. Belangrijk is wel dat de hersenen even niet met werk bezig zijn, maar juist energie krijgen van de beweging.

• Tot wanneer kan ik Ommetje gebruiken?

Je kunt de app gebruiken tot 31 december 2021, zodat je, met behulp van deze app, nog kunt blijven werken aan je hersengezondheid!

• Van wie is Ommetje?

Ommetje is ontwikkeld in opdracht van de Hersenstichting, in samenwerking met de Better Together Agency, Little Chicken Game Company en Canvas Heroes.

• Voor wie is Ommetje?

Ommetje is voor iedereen die wil werken aan gezondere hersenen.

• Waar kan ik het beste een ommetje maken?

Dat is afhankelijk van je woonsituatie. Het RIVM adviseert om zo min mogelijk te reizen als dit niet noodzakelijk is. Kun jij een Ommetje maken in de buurt van jouw huis of (andere) werkomgeving, dan raden we dat aan.

• Waar kan ik terecht voor een vraag over een hersenaandoening?

Heb je vragen over de werking van de hersenen, over (gevolgen van) hersenaandoeningen en/of over (wetenschappelijk) hersenonderzoek? Onze ervaren voorlichters geven betrouwbare, algemene informatie over deze onderwerpen. De infolijn is bereikbaar per telefoon en per mail. Bekijk de contactgegevens van infolijn.

• Waarom duurt een ommetje 20 minuten?

Een Ommetje van 20 minuten heeft bewezen positieve effecten op de (hersen)gezondheid. De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven aan dat je per week tenminste tweeënhalf uur matig intensief moet bewegen. Hiermee wordt bedoeld dat je hartslag omhooggaat en je ademhaling dieper en sneller wordt tijdens de beweging.

• Waarom heeft de Hersenstichting deze app ontwikkeld?

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen, voor iedereen. Regelmatig bewegen beschermt tegen cognitieve achteruitgang. Het verkleint de risico’s op verschillende hersenaandoeningen, zoals dementie, beroerte en depressie. Daarnaast verhoogt het de weerstand, productiviteit en creativiteit. Door te bewegen vermindert stress en het zorgt voor een betere stemming. Met de app wil de Hersenstichting mensen stimuleren om meer te bewegen en zo te werken aan gezondere hersenen.

• Waarom is een ommetje maken gezond?

Een Ommetje maken is gezond, omdat regelmatig bewegen mensen gezond houdt, beschermt tegen cognitieve achteruitgang en het risico op verschillende hersenaandoeningen kan verkleinen, bijvoorbeeld dementie, beroerte en depressie. Daarnaast verhoogt het de weerstand, productiviteit en creativiteit, het vermindert stress en zorgt het voor een betere stemming.

Meer lezen over bewegen en de hersenen, klik hier: https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/voorlichting/gezonde-hersenen/bewegen/

• Waarom kost Ommetje bedrijven geld?

De Hersenstichting vraagt een bijdrage in de kosten voor het aanmaken van de app-omgeving in de eigen bedrijfskleuren. Dit geld komt ten goede aan hersenonderzoek.

• Waarom zou ik de app gebruiken?

Met de Ommetje-app word je gestimuleerd en gemotiveerd om in beweging te komen. Bovendien kun je met vrienden, familie of collega’s een groep aanmaken en elkaar uitdagen. Zo kun je op een leuke manier toch een beetje ‘samen’ bewegen.

• Wat doet de Hersenstichting met mijn gegevens?

De gegevens van iedereen die zich registreert om ommetjes te lopen, worden anoniem bewaard op een beveiligde server. Alleen als iemand toestemming geeft, door dit aan te vinken in de app, wordt aan de Hersenstichting toestemming verleend om via de mail informatie te sturen. Voor meer informatie zie ook het privacy statement.

• Wat gebeurt er met mijn donatie?

Jouw donatie wordt onder andere gebruikt voor:

1. het financieren van wetenschappelijk onderzoek om hersenaandoeningen te genezen, behandelen of voorkomen;
    2. het geven van voorlichting over hersenaandoeningen en het gezond houden van je hersenen;
    3. het verbeteren van de patiëntenzorg voor mensen met een hersenaandoening.
  • Wat heeft Erik Scherder met Ommetje te maken?

Erik Scherder is ambassadeur van het project Ommetje en steunt dit initiatief. Hij is Hoogleraar Neuropsychologie en staat ook wel bekend als de ‘beweegprofessor’. Daarom motiveert hij jou extra in de app om te gaan bewegen en deelt hij hersenfeitjes over bewegen en de hersenen. Eén van zijn allerbelangrijkste boodschappen is dat mensen meer moeten bewegen om hun hersenen gezond te houden.

• Wat is Ommetje?

Ommetje is een initiatief van de Hersenstichting om mensen meer te laten bewegen gedurende de dag. Meer bewegen is namelijk goed voor de hersengezondheid, zeker om het patroon van te lang zitten te doorbreken. Zeker ook op dit moment is het belangrijk nog wel af en toe een ommetje te maken.

• Wat krijg ik extra bij de Ommetje bedrijven versie?

Je krijgt de app in de kleuren van jouw bedrijf, met het logo van jouw bedrijf, en afdelingen kunnen het tegen elkaar opnemen. Bovendien krijg je van ons een leuke toolkit om het intern ook te laten leven. Allemaal digitaal natuurlijk.