Heb je een vraag over de Ommetje-app. Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen.

De Ommetje-app downloaden?

Voor Androidbadge-google-play-store-ommetje-download Voor Iphone Download-ommetje-in-de-app-store

Veelgestelde vragen Ommetje

• Hoeveel afstand moet ik houden tijdens mijn ommetje?

Op dit moment adviseert het RIVM om ten minste 1,5 meter afstand te houden ten opzichte van een ander persoon.

• Hoeveel XP punten verdien ik met een ommetje?

Elke keer als jij een Ommetje loopt, verdien je punten. Met de medailles, die te vinden zijn op het beginscherm, kun je ook extra punten verdienen. Er zit wel een maximumaantal punten aan, vaak per dag. Op deze manier kun je wel gemakkelijker andere mensen inhalen.

• Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?

Je kunt je wachtwoord opnieuw opvragen door bij het inlogscherm op “ik ben mijn wachtwoord vergeten” te klikken.

• Ik heb een vraag over een hersenaandoening. Waar kan ik terecht?

Heb je vragen over de werking van de hersenen, over (gevolgen van) hersenaandoeningen en/of over (wetenschappelijk) hersenonderzoek? Onze ervaren voorlichters geven betrouwbare, algemene informatie over deze onderwerpen. De infolijn is bereikbaar per telefoon en per mail. Bekijk de contactgegevens van infolijn.

• Ik wil samen met iemand een team starten. Hoe doe ik dat?

Je kunt bij het aanmaken van een account een team maken. De teamcode kan je met vrienden, familie of collega’s delen. Als zij deze code ook invoeren nemen ze plaats in jouw team en ranglijst. Je kunt met die code ook later plaatsnemen in een team.

• Kan ik doneren vanuit de app?

In de app is een mogelijkheid om een donatie te doen aan de Hersenstichting. Door te klikken op de link word je doorverwezen naar de website van de Hersenstichting waar je kunt doneren.

• Kan ik Ommetje introduceren binnen mijn eigen bedrijf/organisatie?

Jazeker, hiervoor zijn verschillende mogelijkheden beschikbaar. Neem hiervoor contact op met info@ommetje.nu dan wordt er zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

• Kan ik Ommetje met collega’s doen?

Jazeker, je kunt tijdens het aanmaken van je account een team aanmaken. Als jij de teamcode deelt met collega’s kun je met hen een team vormen. Wanneer je in meerdere teams wilt deelnemen, dien je een nieuw account met een ander e-mailadres aan te maken.

• Kost Ommetje geld?

Nee, de app Ommetje is gratis te downloaden in de appstore.

• Mag ik buiten een ommetje maken?

Jazeker, minister-president Rutte benoemde in meerdere van zijn toespraken dat een ommetje maken toegestaan is. Belangrijk hierbij is om de RIVM-richtlijnen in acht te nemen. De actuele richtlijnen zijn hier te lezen: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden#Vragen%20over%20voorkomen%20besmetting

• Mag ik een ommetje maken met iemand anders?

Ja, dit mag. Hou hierbij de meest recente RIVM-richtlijnen aan. De actuele richtlijnen zijn hier te lezen: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden#Vragen%20over%20voorkomen%20besmetting

• Mijn app functioneert niet (goed). Wat moet ik doen?

Je kunt het beste per e-mail contact opnemen met support@canvasheroes.nl. Zij pakken je vraag zo snel mogelijk op.

• Op de plek waar ik een ommetje wil maken is het druk. Wat nu?

Wij adviseren om een ommetje te maken op een rustgevende plek of op een rustig tijdstip. Dat kan dus ook prima door een woonwijk of over een industrieterrein. Belangrijk is wel dat de hersenen even niet met werk bezig zijn, maar juist energie krijgen van de beweging.

• Tot wanneer kan ik Ommetje gebruiken?

Op dit moment is de app Ommetje in ieder geval publiekelijk beschikbaar tot 1 september 2020.

• Van wie is Ommetje?

Ommetje is ontwikkeld in opdracht van de Hersenstichting, in samenwerking met de Better Together Agency, Little Chicken Game Company en Canvas Heroes.

• Voor wie is Ommetje?

Ommetje is voor iedereen die wil werken aan gezondere hersenen.

• Waar kan ik het beste een ommetje maken?

Dat is afhankelijk van je woonsituatie. Het RIVM adviseert om zo min mogelijk te reizen als dit niet noodzakelijk is. Kun jij een Ommetje maken in de buurt van jouw huis of (andere) werkomgeving, dan raden we dat aan.

• Waarom duurt een ommetje 20 minuten?

Een Ommetje van 20 minuten heeft bewezen positieve effecten op de (hersen)gezondheid. De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven aan dat je per week tenminste tweeënhalf uur matig intensief moet bewegen. Hiermee wordt bedoeld dat je hartslag omhooggaat en je ademhaling dieper en sneller wordt tijdens de beweging.

• Waarom heeft de Hersenstichting deze app ontwikkeld?

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen, voor iedereen. Regelmatig bewegen beschermt tegen cognitieve achteruitgang. Het verkleint de risico’s op verschillende hersenaandoeningen, zoals dementie, beroerte en depressie. Daarnaast verhoogt het de weerstand, productiviteit en creativiteit. Door te bewegen vermindert stress en het zorgt voor een betere stemming. Met de app wil de Hersenstichting mensen stimuleren om meer te bewegen en zo te werken aan gezondere hersenen.

• Waarom is een ommetje maken gezond?

Een Ommetje maken is gezond, omdat regelmatig bewegen mensen gezond houdt, beschermt tegen cognitieve achteruitgang en het risico op verschillende hersenaandoeningen kan verkleinen, bijvoorbeeld dementie, beroerte en depressie. Daarnaast verhoogt het de weerstand, productiviteit en creativiteit, het vermindert stress en zorgt het voor een betere stemming.

Meer lezen over bewegen en de hersenen, klik hier: https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/voorlichting/gezonde-hersenen/bewegen/

• Waarom zou ik de app gebruiken?

Met de Ommetje-app word je gestimuleerd en gemotiveerd om in beweging te komen. Bovendien kun je met vrienden, familie of collega’s een groep aanmaken en elkaar uitdagen. Zo kun je op een leuke manier toch een beetje ‘samen’ bewegen.

• Wat doet de Hersenstichting met mijn gegevens?

De gegevens van iedereen die zich registreert om ommetjes te lopen, worden anoniem bewaard op een beveiligde server. Alleen als iemand toestemming geeft, door dit aan te vinken in de app, wordt aan de Hersenstichting toestemming verleend om via de mail informatie te sturen. Voor meer informatie zie ook het privacy statement.

• Wat gebeurt er met mijn donatie?

Jouw donatie wordt onder andere gebruikt voor:

1. het financieren van wetenschappelijk onderzoek om hersenaandoeningen te genezen, behandelen of voorkomen;
    2. het geven van voorlichting over hersenaandoeningen en het gezond houden van je hersenen;
    3. het verbeteren van de patiëntenzorg voor mensen met een hersenaandoening.
  • Wat heeft Erik Scherder met Ommetje te maken?

Erik Scherder is ambassadeur van het project Ommetje en steunt dit initiatief. Hij is Hoogleraar Neuropsychologie en staat ook wel bekend als de ‘beweegprofessor’. Daarom motiveert hij jou extra in de app om te gaan bewegen en deelt hij hersenfeitjes over bewegen en de hersenen. Eén van zijn allerbelangrijkste boodschappen is dat mensen meer moeten bewegen om hun hersenen gezond te houden.

• Wat is Ommetje?

Ommetje is een initiatief van de Hersenstichting om mensen meer te laten bewegen gedurende de dag. Meer bewegen is namelijk goed voor de hersengezondheid, zeker om het patroon van te lang zitten te doorbreken. Zeker ook op dit moment is het belangrijk nog wel af en toe een ommetje te maken.