In Nederland hebben ruim 4 miljoen mensen een hersenaandoening. Veel van deze aandoeningen zijn niet of nauwelijks te behandelen. Dat komt onder andere doordat de hersenen moeilijk bereikbaar zijn voor medicijnen en andere behandelingen.

Onze hersenen zijn namelijk goed beschermd door de schedel, die klappen van buitenaf opvangt. En door de bloed-hersenbarrière, die voorkomt dat schadelijke stoffen in de hersenen kunnen komen. Dit heeft één groot nadeel: het maakt het behandelen van hersenaandoeningen enorm moeilijk, want hierdoor kunnen ook sommige medicijnen de hersenen niet bereiken.

De Hersenstichting steunt meerdere projecten, zodat de hersenen beter bereikbaar worden voor de behandeling van hersenaandoeningen. Zie hieronder een greep uit de onderzoeken en projecten die wij steunen:

Help mee en word ook donateur

De Hersenstichting steunt meerdere projecten, zodat de hersenen beter bereikbaar worden voor de behandeling van hersenaandoeningen. Dit kan alleen dankzij de steun van onze vrijwilligers en donateurs.