We zetten alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen.

Je hebt maar één stel hersenen. Ze bepalen wie je bent en wat je kunt. Zonder dat je erbij stilstaat, heb je ze nodig bij alles wat je doet, denkt en voelt. Je moet er niet aan denken dat er iets met je hersenen gebeurt…

Maar gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend. Al meer dan 4 miljoen Nederlanders hebben een hersenaandoening. Van dementie, de ziekte van Parkinson, een beroerte, depressie en migraine tot hersenletsel na een ongeluk. Dat zet je leven en dat van naasten compleet op z’n kop. Fysiek, mentaal en sociaal.

In veel gevallen bestaat er nog geen behandeling die zo’n aandoening kan stoppen of vertragen. Leren omgaan met de gevolgen is dan vaak de enige optie.

Het aantal mensen met een hersenaandoening neemt toe. Zo voorspelt het RIVM in 2040 een verdubbeling van het aantal mensen met dementie. En 54% meer beroertes. Dat mogen we niet laten gebeuren. Daar moeten we nu iets aan doen.

Ons doel

Hersenaandoeningen voorkomen, behandelen en mensen mee laten doen in de maatschappij

Er zijn heel veel verschillende hersenaandoeningen. Voor ons tellen ze allemaal mee. Want de Hersenstichting wil er voor iedereen zijn en – als het maar even kan – iedereen helpen. Door te blijven kijken hoe aandoeningen voorkomen of behandeld kunnen worden, en te zorgen dat mensen met een hersenaandoening kunnen meedoen in de samenleving.

Dat doen we door onderzoek en innovaties te financieren, voorlichting te geven en het belang van onze hersenen overal op de agenda te zetten. Zo weten we steeds meer mensen te bereiken.