Zorg
Werken met hersenletsel

Werken met hersenletsel

Voor werknemers met hersenletsel, hun werkgevers en professionals zoals bedrijfsartsen heeft de Hersenstichting de website www.werkenmethersenletsel.nl ontwikkeld. Dit is een platform met informatie voor werknemers en werkgevers voor een optimale re-integratie.

Jaarlijks krijgen naar schatting 160.000 mensen te maken met de gevolgen van hersenletsel, na bijvoorbeeld een beroerte, ongeluk of hartstilstand. Als je werk opeens wegvalt door hersenletsel, heeft dat een enorme impact. Voor mensen met hersenletsel is het vaak moeilijk om terug te keren op de werkplek. Slechts 40% van de mensen met een NAH, die werkzaam waren voor het letsel optrad, is na twee jaar weer aan het werk.

Meer begrip en betere toekomstperspectief

De Infolijn van de Hersenstichting krijgt jaarlijks tientallen mails en telefoontjes van patiënten, collega's en werkgevers met vragen over dit onderwerp. Onbegrip is een vaak genoemd probleem. Mensen met hersenletsel worden bij terugkeer naar werk, na bijvoorbeeld een beroerte of een ongeluk, vaak overschat door de onzichtbaarheid van veel gevolgen van een hersenaandoening, denk aan vertraagde informatieverwerking, vermoeidheid en prikkelgevoeligheid.

Het platform moet zorgen voor een beter begrip en betere beoordeling door (bedrijfs)artsen en het UWV. U vindt op de website werkenmethersenletsel.nl informatie en praktische tips, en biedt antwoord op vragen als ‘waar heb ik recht op als ik na revalidatie weer aan het werk wil' of ‘ik wil mijn medewerker graag een kans geven, maar waar moet ik rekening mee houden?' Via een eenvoudige vraag-&-antwoord-opzet wordt de wet- en regelgeving rondom re-integratie helder uiteengezet.

De website richt zich op drie doelgroepen:

• werknemers en werkzoekenden
  • werkgevers (& HRM)
  • professionals (zoals bedrijfs-en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen, jobcoaches en consulenten)

Succesvol re-integreren na hersenletsel

Bij de opzet van het platform zijn ook ervaringsdeskundigen betrokken, zoals zelfstandig redacteur Felice Ghering. Zij liep zelf traumatisch hersenletsel op, nadat ze een trap tegen haar hoofd kreeg. Hierdoor kon zij haar werk als zelfstandige niet meer kon uitvoeren. Zij schreef voor de Hersenstichting een blog over Succesvol re-integreren na hersenletsel.

Meer informatie over werken met hersenletsel

Bezoek nu de website werken met hersenletsel, dé plek voor al uw vragen over arbeid & hersenletsel!

Ga naar website Stel uw vraag online