‘Ont-moeten’ tijdens de feestdagen: zo bewaak ik mijn…
04 december, 2025
Vrijdag 02 mei 2025
Het betrekken van de doelgroep is zo langzamerhand een vanzelfsprekende zaak bij behoefte gedreven onderzoek. Mensen met een hersenaandoening kunnen bovendien bijdragen aan een betere inclusie van deelnemers aan onderzoek. Belangrijker nog is het andere perspectief dat zij vaak hebben op uitkomstmaten in vergelijking met de klinische maten die onderzoekers vaak gebruiken. De patiënt gerapporteerde uitkomsten (PRO’s) zijn gebaseerd op de perceptie van de patiënt over de ziekte en de behandeling daarvan. Dat is een waardevolle toevoeging om de resultaten van onderzoek te beoordelen en dat dient dus ook in een projectidee al te worden opgenomen. Daarom moet er al in een vroeg stadium met de doelgroep worden gesproken.
Helaas komt het nogal eens voor dat de AWI-leden moeten constateren dat de aanvraag niet in heldere taal is geschreven. Dan is al je werk voor niets geweest! In het subsidieprogramma ‘Op weg naar genezing’ was het van groot belang om aan te geven wat het aangrijpingspunt van een bepaalde interventie is. En dat ontbrak in sommige aanvragen of kwam niet helder naar voren.
Het klinkt simpel maar kijk goed of jouw idee echt aansluit bij het thema van een subsidieprogramma. Het programma ‘Gevolgen van hersenaandoeningen behandelen’ richt zich op het verminderen van de ziektelast die mensen ervaren als gevolg van hersenaandoeningen en dus niet om bijvoorbeeld een implementatiestudie of alleen maar onderzoek naar een ziektemechanisme. Hoe belangrijk dat ook is, daarmee help je de patiënt niet verder. In deze subsidieronde wil de Hersenstichting echt het verschil maken voor de doelgroep. Een andere tip: als uit één organisatie meerdere vergelijkbare projectideeën worden ingediend, verkleint dat de kans op succes. Overleg dus van tevoren met elkaar. Misschien kun je de krachten bundelen en daardoor een sterker projectidee indienen.