Onze buikhersenen

Maandag 6 juli 2015. Geplaatst onder: Hersenen door Peter Schoof

Laatst kreeg ik de vraag of de Hersenstichting zich ook bezighield met het belly brain. Uh... belly brain? Nooit van gehoord, dus maar eens op onderzoek uit. En wat blijkt? Deze 'tweede hersenen' zijn al in het midden van de 19e eeuw ontdekt en over de werking ervan wordt vooral de laatste tijd steeds meer bekend. Ingebed in de wand van de darm ligt een omvangrijk zenuwstelsel dat onze spijsvertering regelt. Spijsvertering is een complexe zaak en dit proces wordt dus niet zozeer vanuit de hersenen bestuurd, maar door een aparte bundel zenuwcellen of neuronen. Die bundel bestaat in totaal uit circa 500 miljoen neuronen en is via het ruggenmerg verbonden met onze hersenen, die uit ongeveer 100 miljard neuronen bestaan.

Denken kunnen we dus niet met onze buikhersenen, maar er zijn wel een paar overeenkomsten met de echte hersenen. De buikhersenen hebben hun eigen reflexen, zoals de samentrekkende of peristaltische bewegingen en werken bijna geheel autonoom. Ook maken ze gebruik van dezelfde neurotransmitters als onze hersenen, zoals dopamine en serotonine. Serotonine heeft invloed op ons geheugen, onze stemming, ons zelfvertrouwen en onze slaap. Dopamine geeft ons een prettig gevoel na beloning en heeft een gunstige uitwerking op cognitieve prestaties.

De relatie tussen de buikhersenen en de echte hersenen in onze schedel is nog grotendeels onbegrepen. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de exacte werking van het belly brain en de invloed over en weer op de hersenen. Misschien heeft het onderbuikgevoel dat we allemaal zo van tijd tot tijd hebben als iets niet pluis lijkt, iets te maken met die buikhersenen?

Het is razend interessante materie! De Hersenstichting houdt zich echter vooral bezig met de echte hersenen in onze schedel. Voor vragen over de spijsvertering kunt u het beste terecht bij onze collega's van de Maag Lever Darm Stichting.

Peter Schoof,

directeur van de Hersenstichting.

Meer artikelen in Hersenen

4

Ben erg benieuwd naar de relatie tussen al die body-brains + transmittors en de werking van het default brain. Ik krijg steeds meer de indruk dat we als één geheel functioneren, in relatie tot alles om ons heen,
Benieuwd hoe die totaliteit weer begrepen gaat worden. Je zou er filosoof van kunnen worden, lijkt me.

Jan Clemens  |  28-10-2019 16:12 uur

Jan Clemens  |  28-10-2019 16:12 uur

Grappig, erkenning voor het buik-brein en naar mijn weten hebben wij ook een hart-brein.

Quote: "Het is razend interessante materie! De Hersenstichting houdt zich echter vooral bezig met de echte hersenen in onze schedel."

Is dit niet zelf-beperkend? De hersenstichting is er toch voor om nieuwe ontdekkingen te onderzoeken en in kaart te brengen? Nieuwe verbanden en ontdekkingen te openbaren? vernieuwing? Dit is een ideale kans... want er wordt licht geschenen op iets nieuws. Echter de hersenstichting 'kijkt' dus alleen waar het licht al brandt...

Als ons buik-brein en hart-brein invloed heeft op onze hersenen die tussen onze oren zitten, lijkt het mij meer dan logisch dat dit meegenomen wordt. Het hart en buik stuurt nota bene meer signalen naar de 'echte' hersenen dan andersom.

Johan  |  07-10-2018 08:44 uur

Reageer op dit artikel