8612 nieuwe donateurs Hersenstichting na tv-show Geef om je hersenen

Geplaatst op 28 maart 2019

Opbrengst gaat naar hersenonderzoek en het verbeteren van de zorg

De tv-show Geef om je hersenen van de Hersenstichting en Omroep MAX, die 27 maart 2019 plaats vond, heeft 8612 nieuwe donateurs opgeleverd. De opbrengst van de show gaat naar hersenonderzoek en het verbeteren van de zorg voor de miljoenen Nederlanders met een hersenaandoening.

Het was de vijfde keer dat de Hersenstichting samen met Omroep MAX met de tv-show Geef om je hersenen aandacht vroeg voor het belang van hersensonderzoek. Dit is hard nodig, want maar liefst 1 op de 4 mensen in Nederland heeft een hersenaandoening, zoals dementie, depressie, beroerte, traumatisch hersenletsel of Parkinson.

In de show gaf onder anderen professor Erik Scherder een college over wat sociale interactie met je hersenen doet en professor Ysbrand van der Werf gaf de kijkers antwoord op de vraag hoe belangrijk slaap is. Bart Chabot, zelf ooit getroffen door een hersentumor, bracht geheel op eigen wijze verschillende toonaangevende hersenonderzoeken onder de aandacht.

Ook deelden Bekende Nederlanders hun persoonlijke verhaal: acteur en presentator Eric Corton vertelde over zijn vader met dementie en presentatrice Milika Peterzon over haar dubbele hersenbloeding. Daarnaast waren er optredens van Willeke Alberti, Elske DeWall en ambassadeurs Stef Bos en Willem Philipsen.

“We zijn onze donateurs en iedereen die meegeholpen heeft aan de show, waaronder de honderden vrijwilligers, ontzettend dankbaar”, zegt directeur Merel Heimens Visser. “Wij willen er alles aan doen om de hersenen van iedereen gezond te houden. Daarom investeren we in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, genezen of afremmen. Met de opbrengst van de show laten we onderzoek doen, geven we voorlichting over preventie, de oorzaken en gevolgen van hersenaandoeningen en zetten we ons in om de zorg voor patiënten te verbeteren.”

Uitzending gemist?

Heeft u de uitzending gemist en wilt u hem online terugkijken? Klik dan hier.

De uitzending wordt ook op tv herhaald:

- Donderdag 28 maart om 14.00 uur op NPO2

- Zaterdag 30 maart om 13.05 uur op NPO1