Aandacht voor hersenonderzoek in TV-show Geef om je hersenen

Geplaatst op 25 maart 2019

In Geef om je hersenen slaan MAX en de Hersenstichting de handen ineen om aandacht te vragen voor het belang van hersenonderzoek. Want hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Het raakt ons vroeg of laat allemaal. Sybrand Niessen en Martine van Os presenteren het liveprogramma op woensdag 27 maart om 21.25 uur op NPO 1. Bart Chabot brengt op geheel eigen wijze veelbelovende onderzoeken onder de aandacht. En er zijn optredens van onder meer Willeke Alberti en Elske DeWall.

Colleges over het brein

In een avondvullend programma nemen neuropsychologen Erik Scherder, Margriet Sitskoorn en neurowetenschapper Ysbrand van der Werf ons mee in hun enthousiasme over de werking van het brein. Wat is de relatie tussen het belang van sociale contacten en het goed functioneren van onze hersenen? Wat is het effect van slecht slapen op ons brein? Met welk gedrag bouw je weerstand op tegen schade in je hersenen? En wat als je hersenen je in de steek laten en hun functie verliezen?

Persoonlijke verhalen

Met indrukwekkende verhalen en bijzondere optredens vragen we aandacht voor de noodzaak van hersenonderzoek. In Nederland heeft 1 op de 4 mensen te maken met een hersenaandoening. Een hersenaandoening zet je leven op zijn kop. Jong en oud, het kan ons allemaal overkomen. Bekende en onbekende mensen vertellen hun persoonlijke verhaal en laten zien waar zij de kracht vandaan halen om door te gaan. Allen hebben zelf of in hun nabije omgeving te maken met hersenaandoeningen. Zoals zanger Ginger, hij zingt speciaal voor zijn vader het nummer Papa. Een jaar geleden kreeg zijn vader een hersenbloeding en een herseninfarct.

Bijzondere optredens

Ook Willeke Alberti en Elske DeWall brengen een prachtig lied ten gehore op deze bijzondere avond. Tot slot is er een liveverbinding met een theater in Ede, waar Stef Bos, ambassadeur van de Hersenstichting, optreedt. Hij schreef speciaal voor iemand uit de uitzending een lied. Samen met Willem Philipsen, die op zijn drieëntwintigste een herseninfarct kreeg, en eveneens ambassadeur van de Hersenstichting is, brengt hij dit ten gehore. Tot slot vertelt Milika Peterzon hoe haar leven 5 jaar geleden een drastische wending nam.

Baanbrekende oplossingen

In de afgelopen 30 jaar is er op het gebied van hersenonderzoek veel bereikt. Met de kennis van nu zijn wetenschappers ervan overtuigd dat een doorbraak in het voorkomen en genezen van hersenziekten dichterbij is dan ooit. Om dit te bereiken moeten we wel blijven investeren in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, genezen of afremmen.

Kijk woensdag 27 maart om 21.25 uur op NPO1 naar Geef om je hersenen.