Training

Naarmate we ouder worden, is het soms lastiger om op een naam te komen, om een nieuwe bezigheid aan te leren of om snel te schakelen. Gelukkig kunt u deze veranderingen zelf positief beïnvloeden door uw hersenen te trainen. Belangrijk hierbij is dat u regelmatig activiteiten onderneemt die nieuw en uitdagend zijn.

Door uw hersenen elke dag te trainen, draagt u bij aan het onderhoud van de cognitieve functies. U vermindert zo het risico op hersenaandoeningen waarbij het cognitief functioneren wordt aangetast (zoals dementie).

Tips voor mentale fitheid

• Start met een cursus Italiaans of Spaans. Zo komt u in aanraking met andere geïnteresseerden én leert u de taal van uw favoriete vakantieland. Of daag uw hersenen echt uit door een vreemde taal te leren, zoals Chinees;
  • Neem een abonnement op de krant. Zo blijft u up-to-date van wat er gebeurt, leest u, komt u in aanraking met nieuwe inzichten en kunt u verschillende puzzels doen;
  • Leer gitaarspelen. Dit instrument kunt u uzelf met behulp van boekjes en online tutorials leren bespelen, ook als u niet bij iemand les wilt nemen;
  • Kook eens een gerecht uit een andere wereldkeuken. Dat vraagt om nieuwe kooktechnieken. Daarbij kunt u op zoek gaan naar vreemde ingrediënten;
  • Ga eens met een vriend of vriendin ergens in Nederland wandelen. Ontdek een nieuwe omgeving. U zult zien dat we hier meerdere prachtige natuurgebieden hebben;
  • Neem een abonnement op de bibliotheek. U kunt zoveel boeken lezen als u maar wilt;
  • Speel weer wat vaker een spelletje. Memory, schaken of bridgen zijn ook nog eens heel gezellig.

Folder Hersenen en training

U leest meer informatie en tips in de folder Hersenen en training. U vindt in onze webwinkel ook andere interessante folders en brochures.